Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Filosofi 1
Tema: Kant och hans filosofi
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska behandla centrala aspekter av Immanuel Kants filosofi, inklusive hans epistemologi, etik och syn på människans rationalitet. Kants betydelse för den moderna filosofin och hans bidrag till kunskapsteori och moralfilosofi kommer att lyftas fram.
Kunskapskrav
Eleven redogör för och diskuterar översiktligt centrala frågor och teorier från Kant och kan beskriva och analysera grundläggande begrepp inom hans filosofi, såsom kategoriska imperativet och fenomen/tinget-i-sig.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Kant (10 min)
- Kort presentation av Immanuel Kant och hans liv.
- Diskutera Kants betydelse för filosofi och vetenskap.
- Förklara vad som kännetecknar hans filosofiska metod.
Kants epistemologi (15 min)
- Förklara begreppen fenomen och tinget-i-sig.
- Diskutera Kants syn på hur vi får kunskap.
- Ge exempel på Kants kritik av empirismen och rationalismen.
Kants etik och det kategoriska imperativet (15 min)
- Introducera Kants etiska teori och dess centrala begrepp.
- Diskutera vad det kategoriska imperativet innebär.
- Analysera hur Kants etik skiljer sig från utilitarism.
Reflektion och diskussion (10 min)
- Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
- Diskutera Kants relevans i dagens samhällsdebatt kring etik och moral.
- Ställ frågor som eleverna kan fundera över till nästa lektion.
Aktivitet
Som aktivitet ska eleverna skapa en mindmap där de kopplar ihop Kants centrala begrepp med exempel och kritik från olika perspektiv. Denna aktivitet syftar till att fördjupa förståelsen för Kants filosofi. Om du vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad menar Kant med fenomen och tinget-i-sig?
- Nämn ett exempel på det kategoriska imperativet.
- Hur skiljer sig Kants etik från andra etiska teorier?
- Vad anser Kant om förhållandet mellan kunskap och erfarenhet?
- Varför är Kants filosofi fortfarande relevant idag?
Hemuppgift
Eleverna ska läsa ett utdrag från Kants “Kritik av det rena förnuftet” och skriva en reflekterande text där de beskriver sina egna åsikter om Kants syn på kunskap. Texten ska innehålla egna exempel och reflektioner kring Kants teorier och deras betydelse idag. Om du vill ha en mer detaljerad hemuppgiftsbeskrivning, skriv “Hemuppgift”.
Citat
“Akta dig för att tro att det är förnuftet som kommer före känslan; tvärtom, vi måste ha känslor för att kunna förstå förnuftet.” – Immanuel Kant (1790)
Citatet betonar betydelsen av känsla i vår förmåga att förstå rationella argument. Det knyter an till Kants filosofi genom att belysa samspelet mellan känslor och förnuft i vår kunskap och etik.
Nästa lektion
Tema för nästa lektion föreslås vara “Rationalism och empirism”. Detta tema är relevant eftersom det bygger på kontrasten mellan Kants epistemologi och dessa två centrala riktningar inom filosofin. Om du vill att jag ska ta fram en lektionsplanering baserat på detta förslag, skriv “Nästa”.