Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Filosofi 2
Tema: Etik och moralfilosofi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla centrala etiska teorier och hur dessa teorier kan tillämpas på moraliska dilemman i samhället. Filosofiska frågor om vad som är gott och ont, rätt och fel, kommer att utforskas i relation till aktuella samhällsfrågor och individens handlingar.
Kunskapskrav
Eleven redogör för och diskuterar översiktligt och med enkla argument centrala etiska teorier och deras tillämpningar på moraliska frågor i dagens samhälle.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till etik och moral (10 min)
• Förklara skillnaden mellan etik som teori och moral som praktiskt handlande.
• Diskutera begreppen normer, värderingar och moralutrymme och deras betydelse.
• Använd exempel på hur dessa skillnader kan återspeglas i konkreta situationer.
Genomgång av etiska teorier (15 min)
• Presentera centrala etiska teorier såsom utilitarism, deontologi och dygdetik.
• Ge tydliga exempel på varje teori och hur de tillämpas i olika situationer.
• Diskutera styrkor och svagheter med varje teori i moraliska dilemman.
Gruppdiskussion: Praktiskt fall (10 min)
• Dela in klassen i grupper och ge dem ett praktiskt moraliskt dilemma för diskussion (exempel: en tjuv som stjäl för att rädda ett liv).
• Be grupperna tillämpa de etiska teorierna på dilemmat och presentera sina argument.
• Samla klassens åsikter kring de olika perspektiven.
Reflektionsövning: Min egen etik (10 min)
• Be eleverna att skriva ner tre principer eller värderingar som är viktiga för dem.
• Diskutera hur dessa värderingar formar deras beslut och beteende i vardagen.
• Låt dem presentera sina tankar för en klasskamrat.
Sammanfattning och frågor (5 min)
• Sammanfatta lektionens centrala punkter och öppna för frågor.
• Be eleverna fundera på hur etiska teorier kan tillämpas på deras egna liv och erfarenheter.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort reflektion (200-300 ord) om ett moraliskt dilemma de har stött på och hur de skulle lösa det utifrån en etisk teori som diskuterats under lektionen. Denna aktivitet uppmuntrar dem att koppla akademisk teori till verkliga situationer.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
1. Vad är skillnaden mellan etik och moral?
Svar: Etik är en teoretisk disciplin om vad som är rätt och fel, medan moral handlar om faktiska handlingar och normer som styr beteende.
2. Nämn en central etisk teori.
Svar: Utilitarism fokuserar på att maximera det goda för så många som möjligt.
3. Vad handlar deontologi om?
Svar: Deontologi handlar om plikter och regler, där vissa handlingar är rätt eller fel oavsett konsekvenserna.
4. Hur kan etisk teori tillämpas på verkliga moraliska dilemman?
Svar: Etiska teorier ger strukturer för att analysera situationer och fatta beslut utifrån vissa principer.
5. Varför är det viktigt att reflektera över sin egen etik?
Svar: Att reflektera över sin egen etik hjälper individer att förstå sina val och hur de relaterar till sina värderingar och normer.
Hemläxa
Eleverna ska läsa en text som beskriver en aktuell etisk fråga (t.ex. kloning, dödshjälp) och skriva en sammanfattning på 300 ord som diskuterar olika perspektiv på frågan.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill fördjupa sig kan skriva en uppsats (1000-1500 ord) där de analyserar en specifik etisk teori och dess tillämpningar på en aktuell samhällsfråga. De ska inkludera argument för och emot teorins tillämpning på frågan.
Förslag för nästa lektion
Tema: Moral och samhällsansvar
Denna lektion ska fokusera på hur individer och företag kan ta ansvar i samhället och hur etik och moral är relaterat till socialt ansvarstagande. Detta tema är relevant eftersom det utforskar tidigare diskussioner om etik och kopplar det till praktiska applikationer i dagens samhälle.
Förberedelser
• Förbered exempel på moraliska dilemman för gruppdiskussion.
• Välj en text för hemuppgiften som rör aktuell etik.
• Se till att det finns resurser tillgängliga för reflektion och diskussion under lektionen.