Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Filosofi 2
Tema: Moral och samhällsansvar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla frågor kring islamisk och västerländsk etik och hur dessa påverkar individers och organisationers ansvar i samhället. Detta inkluderar att analysera socialt ansvar, etik och värderingar inom olika kontexter, såsom affärer, politik och miljö.
Kunskapskrav
Eleven redogör för och diskuterar översiktligt och med enkla argument hur olika etiska teorier och perspektiv kan tillämpas på frågor om samhällsansvar och hur detta påverkar individer och grupper.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till samhällsansvar (10 min)
• Förklara begreppet samhällsansvar och dess betydelse inom etik och moral.
• Diskutera hur både individer och företag har ett ansvar för sina handlingar i samhället.
• Använd exempel på hur stora företag kan påverka samhällen genom sina beslut, t.ex. arbetsvillkor och miljöpåverkan.
Genomgång av etiska perspektiv på ansvar (15 min)
• Presentera olika etiska teorier (utilitarism, deontologi och dygdetik) och hur de kan appliceras på frågor om samhällsansvar.
• Diskutera skillnaderna i hur dessa teorier ser på ansvar och konsekvenser av handlingar.
• Ge exempel på hur olika organisationer tillämpar dessa teorier i sina verksamheter.
Gruppdiskussion: Fallstudier av samhällsansvar (10 min)
• Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en fallstudie relaterad till företag eller individers samhällsansvar (exempel: en företags skandal, en aktionsgrupps insats för att främja hållbarhet, etc.).
• Be dem analysera fallet utifrån etiska teorier och diskutera vad som gick rätt eller fel.
• Låt grupperna presentera sina insikter för klassen.
Reflektionsövning: Egna värderingar och ansvar (10 min)
• Be eleverna att skriva ner tre handlingar de kan ta för att bidra till ett mer ansvarsfullt samhälle.
• Diskutera i par hur deras värderingar påverkar deras val och handlingar i vardagen.
• Låt dem delge sina tankar med klassen.
Sammanfattning och frågor (5 min)
• Sammanfatta de centrala punkterna från lektionen och öppna för frågor.
• Be eleverna att reflektera över hur de själva kan ta ansvar i sitt liv och samhället.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort reflektion (200-300 ord) om en åtgärd de anser skulle förbättra samhällsansvaret inom ett specifikt område (exempel: miljö, mänskliga rättigheter, affärsetik). Denna aktivitet uppmuntrar dem att tänka kritiskt och formulera egna idéer.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
1. Vad innebär samhällsansvar? Svar: Samhällsansvar handlar om hur individer och organisationer bör agera ansvarsfullt för att bidra positivt till samhället.
2. Nämn en etisk teori som kan tillämpas på samhällsansvar. Svar: Utilitarism kan tillämpas för att bedöma hur handlingar påverkar det största antalet människor.
3. Ge exempel på en organisation som uppvisar samhällsansvar. Svar: Ett företag som arbetar aktivt med hållbarhetsprogram och etisk produktion.
4. Hur kan dygdetik relateras till samhällsansvar? Svar: Dygdetik fokuserar på karaktär och dygder, vilket kan leda till ansvarsfulla handlingar ur ett moraliskt perspektiv.
5. Varför är det viktigt att diskutera samhällsansvar? Svar: Det är viktigt eftersom det hjälper oss att förstå de etiska konsekvenserna av våra handlingar och hur de påverkar andra.
Hemläxa
Eleverna ska läsa en artikel om ett aktuellt exempel på företag eller individers samhällsansvar och skriva en analys på 300 ord där de reflekterar över de etiska aspekterna.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill fördjupa sig kan skriva en uppsats (1000-1500 ord) där de analyserar ett specifikt fall där samhällsansvar ifrågasatts. De ska använda olika etiska teorier för att erkänna och bedöma händelser, beslut och konsekvenser.
Förslag för nästa lektion
Tema: Etik i den digitala världen
Denna lektion ska fokusera på de etiska dilemman som uppkommer i den digitala världen, t.ex. integritet, dataskydd och sociala medier. Detta tema är relevant eftersom det knyter an till tidigare diskussioner om etik och ansvar och ger eleverna en djupare förståelse för moderna utmaningar i den digitala tidsåldern.
Förberedelser
• Välj och förbered artiklar om samhällsansvar för hemuppgift.
• Skapa fallstudier relaterade till samhällsansvar att använda i gruppdiskussion.
• Se till att det finns resurser tillgängliga för reflektion och diskussion under lektionen.