Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Filosofi 2
Tema: Roligt tema
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Olika perspektiv på grundläggande filosofiska frågor, såsom människans plats i världen, vad som utmärker ett gott liv och vad kunskap är.” [Läroplanen, Filosofi 2]
Betygskriterier
“Du kan på ett delvis fungerande sätt ge exempel på och förklara centrala filosofiska problem och resonemang.” [Läroplanen, Filosofi 2]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till filosofiska frågor (10 min)
- Presentera lektionens tema och syfte.
- Förklara vad som menas med grundläggande filosofiska frågor.
- Ge exempel på olika perspektiv inom filosofin.
- Diskutera varför dessa frågor är viktiga för oss idag.
Gruppdiskussion: Människans plats i världen (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Låt grupperna diskutera sina tankar kring människans existens och livets mening.
- Fråga varje grupp att presentera sina diskussioner kort.
- Sammanfatta de olika åsikterna på tavlan.
Roliga filosofiska dilemman (15 min)
- Presentera några humoristiska dilemman eller tankeksperiment, exempelvis “Skulle du hellre ha en superkraft eller vara en medelklassnormal?”.
- Diskutera de olika svaren i helklass.
- Låt eleverna argumentera för sina val och varför.
Avslutande reflektion (10 min)
- Be eleverna reflektera individuellt över vad de lärt sig under lektionen.
- Diskutera hur verserade idéer kan kopplas till deras egna liv.
- Samla in korta reflektioner för att förstå elevernas inlärning.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Ontologi | Läran om varandet, vad som existerar och hur olika typer av existens är förbundna. | Grekiska: “onto” (vara) + “logos” (lära) |
Epistemologi | Studien av kunskap, dess natur, ursprung och gränser. | Grekiska: “episteme” (kunskap) + “logos” (lära) |
Etik | Filosofisk gren som studerar vad som är moraliskt rätt och fel. | Grekiska: “ethos” (sed) |
Logik | Teori om giltiga resonemang och argument. | Grekiska: “logos” (ord, tanke) |
Diskussionsfrågor
- A. Om du fick välja en filosofi att leva efter, vilken skulle det vara och varför? Diskutera hur det skulle påverka ditt liv och dina relationer.
- B. Tänk dig att mänskligheten ställs inför en situation där vi måste välja mellan att rädda dig eller en annan människa. Vad skulle du välja och varför? Hur skulle detta informera din syn på etik?
- C. Om en grupp människor upptäckte ett sätt att bli odödliga, hur skulle det förändra din syn på liv och död? Diskutera både de positiva och negativa aspekterna av odödlighet.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om fyra och får i uppdrag att skapa en kort sketsch eller rollspel som illustrerar ett filosofiskt dilemma, som en “tanke-experiment”. Grupperna ska vara kreativa och använda humor för att förklara dilemman, som att välja mellan att rädda en vän eller rädda en viktig uppfinning. Varje grupp får 20 minuter att förbereda sin sketsch och 5 minuter att framföra den för resten av klassen. Denna aktivitet syftar till att göra de filosofiska frågorna mer konkreta och roliga, samtidigt som eleverna tränar sin samarbetsförmåga.
Exit-ticket
- Vad är ontologi? (Läran om varandet.)
- Vad studerar epistemologi? (Studien av kunskap.)
- Ge ett exempel på ett filosofiskt dilemma. (Exempelvis att välja vem att rädda.)
- Vad är etik? (Studien av moraliskt rätt och fel.)
- Vilket filosofiämne tyckte du var mest intressant idag? (Öppen fråga)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 sidor) där de reflekterar över ett filosofiskt dilemma som de har stött på i livet, stort eller smått. De ska beskriva dilemmat, sina känslor kring det, och hur de har hanterat eller tänkt kring det. Hemuppgiften kan även fungera som en komplettering för dem som varit borta från lektionen.
Citat
”Det är inte hur gammal du är, utan hur du är gammal.” – Jules Renard (1864-1910). Detta citat hänvisar till vikten av mognad och livserfarenhet snarare än ren ålder. Det anknyter till temat i lektionen där vi diskuterar människans plats och livets mening, och hur våra livserfarenheter formar våra filosofiska ståndpunkter.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Existens och identitet”. Det syftar till att utforska frågor kring vad som definierar oss som individer och hur våra upplevelser och känslor påverkar vår identitet.