Lektion. Gy. Fordonsprogrammet – Transport och godshantering

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Fordonsprogrammet

Tema: Transport och godshantering

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla manövrering av vald transportutrustning och hantering av gods. Det omfattar transportutrustningens uppbyggnad, arbetssätt, stabilitet och lyftförmåga samt olika benämningar. Vidare ingår miljö- och säkerhetsbestämmelser för hantering av olika typer av gods och funktionskontroll, tillsyn och dagligt underhåll på transportutrustningen och tillhörande kringutrustning.

Kunskapskrav

Eleven planerar och organiserar transportuppgifter i samråd med handledare. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, kravspecifikationer och säkerhetsföreskrifter. Vidare väljer eleven i samråd med handledare transportmetoder och kringutrustning, med hänsyn till såväl transportutrustning som gods.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till transportutrustning (10 min)
  • Presentera de olika typerna av transportutrustning som används inom transportbranschen.
  • Diskutera hur val av transportutrustning påverkar godshanteringen.
  • Ge exempel på praktiska tillämpningar av dessa utrustningar i olika scenarier.
Säkerhetsföreskrifter och miljöhänsyn (15 min)
  • Gå igenom de grundläggande säkerhetsföreskrifterna som gäller vid hantering av transportutrustning.
  • Diskutera vikten av miljöhänsyn och hur det relaterar till arbetsmetoder och materialval.
  • Exempel på miljövänliga alternativ i transportsektorn.
Praktisk tillämpning av gods manövrering (15 min)
  • Demonstrera manövrering av en representativ transportutrustning i klassrummet eller genom video.
  • använda simulationer för att visa lastning och lossning av gods.
  • Låt eleverna i grupper diskutera strategier för att optimera godshanteringsprocessen.
Reflektion och frågor (5 min)
  • Låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig under lektionen.
  • Besvara eventuella frågor och klargöra oklarheter.
Sammanfattning och avslutning (5 min)
  • Sammanfatta lektionen och påpeka viktiga punkter att ta med sig.
  • Diskutera relevanta begrepp och säkerställ att alla elever har förstått innehållet.
Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppdrag att planera en transportuppgift som inkluderar val av transportmetod och uppbyggnad av transportkedjan. De ska beakta säkerhetsföreskrifter och miljöhänsyn i sin planering. Aktiviteten syftar till att ge eleverna praktiska insikter och tillämpningar av det de lärt sig.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket
  1. Vilka faktorer bör övervägas vid valet av transportutrustning? Svar: Stabilitet, lyftförmåga, kostnad och miljöpåverkan.
  2. Vad innebär en säkerhetsföreskrift? Svar: Regler och riktlinjer som måste följas för att säkerställa säkerhet vid hantering av transportutrustning.
  3. Ge exempel på en miljövänlig transportmetod. Svar: Användning av elektriska fordon eller biobränsle.
  4. Vad är syftet med funktionskontroll och tillsyn? Svar: Att säkerställa att transportutrustningen fungerar korrekt och är säker att använda.
  5. Vilka är de vanligaste formerna av gods? Svar: Paket, storutrustningar, livsmedel och farligt gods.
Hemläxa

Eleverna ska skriva en sammanfattning av en transportuppgift de har planerat i skolan. De ska inkludera val av transportmetod, säkerhetsföreskrifter och miljöhänsyn. Längd: 300 ord.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift ska eleverna välja en specifik typ av transportutrustning och genomföra en djupgående analys av dess effektivitet och miljöpåverkan. Detta kan inkludera statistiska data och fallstudier för att påvisa valet av transportutrustning i olika scenarier.

Förslag för nästa lektion
Lastbalans och tyngdpunkt

I nästa lektion kommer vi att dyka djupare in i begreppen lastbalans och tyngdpunkt, vilket är avgörande för säker transport. Lektionen bör täcka hur man beräknar lastbalans i olika transportmetoder och vikten av att förstå tyngdpunkts placering för att undvika olyckor. Detta tema är relevant för att förbereda eleverna för verkliga situationer de kan möta inom transportsektorn och anknyter väl till den kunskap och de färdigheter som utvecklats under denna lektion.

Förberedelser
  • Förbered material och exempel på olika typer av transportutrustning.
  • Skapa en checklist för säkerhetsföreskrifter.
  • Sätt upp en arbetsyta för praktiska demonstrationer.

Modern Tillbaka-knapp