Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Företagsekonomi 1
Tema: Introduktion till företagsekonomi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
– Företagens roll och villkor i samhället, i frågor om samhällsnytta och samhällsansvar, ur ett historiskt perspektiv.
– Olika typer av företag och företagsformer samt hur man startar ett företag och affärsidéns utformning och betydelse.
– Grundläggande företagsekonomiska begrepp, teorier och modeller samt kalkylering.
– Grundläggande metoder i marknadsföring, inklusive företagens ansvar och lagar som styr verksamheten.
Kunskapskrav
Eleven beskriver översiktligt företagens roll i samhället med hjälp av några exempel. Eleven diskuterar översiktligt sambandet mellan företagens ekonomiska beslutsfattande och deras samhällsansvar. Vidare redogör eleven översiktligt för hur man startar och driver ett företag och affärsidéns betydelse för verksamheten.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till företag och affärsidéer (15 min)
– Presentera innehållet i lektionen och syftet med att förstå vad företag gör i samhället.
– Diskutera vad en affärsidé är och ge exempel på framgångsrika affärsidéer.
– Ställ frågor till eleverna för att aktivera deras tankar om företagande.
Företagens roll i samhället (15 min)
– Genomgång av hur företag bidrar till samhällsutveckling och vilken påverkan de har på ekonomin och miljön.
– Diskutera företagets ansvar och olika typer av socialt ansvarstagande.
– Använd aktuella exempel för att understryka företagets betydelse.
Introduktion till företagsformer (10 min)
– Presentera de vanligaste företagsformerna (enskild firma, aktiebolag etc.) och deras för- och nackdelar.
– Förklara begreppet “affärsidé” och hur det relaterar till val av företagsform.
– Genomföra en snabb jämförelse för att hjälpa eleverna att förstå skillnaderna.
Sammanfattning och diskussion (10 min)
– Sammanfatta huvudinnehållet i lektionen och låt eleverna ställa frågor.
– Initiativa en diskussion om hur en affärsidé kan utvecklas till ett företag.
– Ge eleverna möjlighet att dela med sig av sina egna idéer.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om tre och får i uppgift att skapa en enkel affärsidé baserat på ett givet tema. De ska presentera sin affärsidé och förklara vilken typ av företag det skulle behövas för att genomföra den, samt resonera kring potentiella kunder och marknad. Aktiviteten ger eleverna praktisk tillämpning av det teoretiska innehållet.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
– Vad är en affärsidé?
Svar: En affärsidé är en kort beskrivning av vad ett företag ska göra eller erbjuda för att möta kundernas behov.
– Nämn två typer av företagsformer.
Svar: Aktiebolag och enskild firma.
– Vilken roll spelar företag i samhället?
Svar: Företag skapar arbetstillfällen och bidrar till ekonomisk tillväxt.
– Vad är viktigt att tänka på när man startar ett företag?
Svar: Att ha en tydlig affärsidé och veta vilken företagsform som passar bäst.
– Vad menas med företags ansvar?
Svar: Det innefattar hur företag förhåller sig till samhällsfrågor, miljö, och etik.
Hemläxa
Skriv en kort text (250-300 ord) där du beskriver en affärsidé som du skulle vilja förverkliga. Beskriv också vilket företag du skulle välja att starta, varför detta är viktigt, och vilka utmaningar du tror att du skulle stå inför.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ges möjlighet att välja en aspekt av företagande som intresserar dem och genomföra en mer djupgående studie. Exempelvis att utarbeta en affärsplan för en ny produkt eller tjänst, inklusive marknadsanalys, finansiering och en plan för implementation.
Förslag för nästa lektion
Affärsplanens betydelse
I nästa lektion bör fokus ligga på hur man formulerar en affärsplan, dess viktiga delar och hur man använder den som verktyg för att driva ett företag. Detta är relevant eftersom eleverna direkt kommer att applicera sina idéer från tidigare lektion och ge dem en djupare förståelse för den praktiska sidan av företagsamhet.
Förberedelser
– Förbered exempel på affärsidéer och företagsformer.
– Samla material för gruppernas presentation av sina affärsidéer.
– Skapa handouts med viktiga begrepp som ska diskuteras under lektionen.