Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Företagsekonomi 2 – Dataanalys och tolkning av marknadsundersökningar

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne/ Kurs: Företagsekonomi 2

Tema: Dataanalys och tolkning av marknadsundersökningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen i Företagsekonomi 2 ska eleverna få insikt i hur dataanalys tillämpas för att tolka resultat från marknadsundersökningar och hur dessa analyser kan informera affärsbeslut och strategier. Detta inkluderar olika metoder för att bearbeta och presentera data, samt att dra slutsatser utifrån dessa analyser.

Kunskapskrav

Eleven redogör för resultatanalys av marknadsundersökningar och visar förmåga att sammanställa och presentera dessa resultat på ett tydligt sätt. Eleven ska kunna tolka data och resonera kring dess påverkan på företagets strategiska beslut.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till dataanalys (10 min)

  • Definiera dataanalys och dess betydelse inom företagsekonomi.
  • Diskutera hur dataanalys kopplas till marknadsundersökningar.
  • Ställ frågor till eleverna för att få dem att reflektera, exempelvis: “Har ni tidigare erfarenhet av att analysera data?”.

Metoder för dataanalys (20 min)

  • Presentera olika metoder för dataanalys (statistiska metoder, kvalitativ och kvantitativ analys).
  • Genomgå verktyg och program som används för analys (exempelvis Excel, SPSS).
  • Diskutera hur man väljer rätt metod för rätt typ av data.

Praktisk övning: Dataanalys i grupper (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper som får en dataset från en tidigare marknadsundersökning.
  • Eleverna ska analysera datan och förbereda en kort presentation av deras resultat.
  • Stötta dem i att använda metoderna som diskuterats.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

  • Gå igenom vad som har lärts under lektionen.
  • Diskutera hur dataanalys kan förändra ett företags strategiska beslut.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper välja en befintlig marknadsundersökning och genomföra en dataanalys. De ska sedan presentera sina insikter och rekommendationer för klassen. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad innebär dataanalys inom företagsekonomi?
    • Att tolka och dra slutsatser utifrån insamlad data.
  • Nämn en metod för att analysera kvalitativ data.
    • Tematisk analys.
  • Hur kan datavisualisering hjälpa i analysprocessen?
    • Det gör det lättare att se mönster och insikter.
  • Varför är det viktigt att välja rätt analysmetod?
    • För att säkerställa att resultaten är relevanta och tillförlitliga.
  • Ge ett exempel på hur analysresultat kan påverka affärsstrategier.
    • Genom att visa vad kunder värdesätter kan företaget justera sina erbjudanden.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en rapport där de analyserar en valfri dataset, beskriver metoderna de använt och redovisar sina slutsatser och rekommendationer. Denna hemuppgift ska ge dem mer praktisk erfarenhet av dataanalys. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.

Citat

”Data är den nya oljan.” – Clive Humby. Detta citat visar på hur värdefull data är i dagens affärslandskap och anknyter till lektionen om vikten av att analysera data för informerade beslut.

Nästa lektion

Föreslås att lektionen ska handla om resultatspresentation och hur man kan effektivt kommunicera sina analyser till olika intressenter. Det är relevant för att förstå vikten av att presentera data på ett övertygande och klart sätt för att påverka beslutsfattande. Användaren kan skriva “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på mitt förslag.


Modern Tillbaka-knapp
×