Lektionsplanering: Färglära och Komposition
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Formgivning 1
Tema: Färglära och komposition
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på grundläggande färglära och komposition. Eleverna kommer att lära sig färgteori, inklusive färghjulet, färgkombinationer och hur dessa aspekter spelar en viktig roll i designprocessen.
Kunskapskrav
Eleven kan använda grundläggande begrepp och teorier inom färglära och komposition, samt applicera dessa i sina egna designprojekt och motivera sina val.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till färg och färghjulet (10 min)
- Förklara vad färger är och hur de klassificeras (primära, sekundära, tertiära färger).
- Presentera färghjulet och dess betydelse för färgval.
- Diskutera hur färger kan påverka känslor och upplevelser.
Färgkombinationer och teori (10 min)
- Gå igenom olika färgkombinationer (komplementära, analoga, triadiska).
- Visa exempel på hur olika kombinationer används i design och konst.
- Diskutera hur färgval kan förstärka ett budskap eller tema.
Praktisk övning – Färgskiss (15 min)
- Eleverna får skapa en färgskiss där de tillämpar olika färgkombinationer.
- Uppmaningen är att tänka på hur färgerna samverkar och vad de vill uttrycka med sitt val.
- Eleverna får också tänka på komposition och hur de arrangerar sina valda färger.
Diskussion och reflektion (15 min)
- Samla klassen för att diskutera vad de skapat.
- Varje elev/arbetsgrupp får presentera sin färgskiss och motivera sina val.
- Diskutera hur färg och komposition kan förändra designens intryck.
Aktivitet
Som en del av en gruppuppgift får eleverna i uppdrag att skapa en affisch som representerar ett valt tema eller budskap. Affischen ska använda en specifik färgkombination som de diskuterat i lektionen och måste arbeta med komposition för att skapa ett tilltalande och effektivt resultat. Gruppen får en vecka på sig att förbereda sin affisch och presentera den för klassen.
Exit-ticket
- Vad är primära färger?
Svar: Röd, blå, gul. - Vad innebär en komplementär färgkombination?
Svar: Färger som ligger mittemot varandra i färghjulet, exempelvis röd och grön. - Hur kan färger påverka känslor?
Svar: Vissa färger kan skapa lugn eller energi beroende på deras associationer. - Nämn en teknik för att skapa balans i en komposition.
Svar: Använda färger i proportion till varandra. - Vad tyckte du var mest utmanande med färgskissen?
Svar: (varierar beroende på elevernas upplevelser).
Hemuppgift
Eleverna ska välja en konstnär eller designer som de beundrar och skriva en kort biografi (minst 300 ord) där de fokuserar på hur färg och komposition har använts i dennes verk.
Citat
Colour is the keyboard, the eye is the harmonies, the soul is the piano with many strings. – Wassily Kandinsky (1910)
Citatet betonar hur färg är central för design och konst, och hur olika element samverkar för att skapa känslomässiga upplevelser, vilket knyter an till lektionen om färglära och komposition.