Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Förnybar energi – Introduktion till förnybara energikällor

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Förnybar energi

Tema: Introduktion till förnybara energikällor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar en översikt av olika typer av förnybara energikällor såsom solenergi, vindkraft, vattenkraft, biobränsle och geotermisk energi. Lektionen fokuserar på deras betydelse och hur de bidrar till hållbar utveckling och minskad klimatpåverkan.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva och ge exempel på olika förnybara energikällor samt förstå deras roll i energiförsörjning och hållbar utveckling.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till förnybara energikällor (10 min)

  • Definiera vad förnybar energi är och ge exempel på olika typer av förnybara energikällor.
  • Diskutera skillnader mellan förnybar och icke-förnybar energi.
  • Använd visuella hjälpmedel för att illustrera och förtydliga begreppen.

Betydelsen av förnybar energi (15 min)

  • Diskutera varför förnybar energi är viktigt i dagens samhälle, som en lösning på klimatförändringar och energibrist.
  • Gå igenom de miljömässiga, ekonomiska och sociala fördelarna med att använda förnybara energikällor.
  • Presentera globala och lokala exempel på hur förnybar energi integreras i energiproduktionen.

Översikt av olika typer av förnybara energikällor (15 min)

  • Gå igenom kort varje förnybar energikälla, inklusive:
    • Solenergi: hur solceller och solvärmesystem fungerar.
    • Vindkraft: principer bakom vindkraftverk och deras konstruktion.
    • Vattenkraft: hur vattenkraftverk utnyttjar strömmande vatten.
    • Biobränsle: olika typer och deras användning.
    • Geotermisk energi: hur värme från jorden kan utnyttjas.

Sammanfattning och diskussion (10 min)

  • Återkoppla till lektionens huvudpunkter och fråga om eleverna har några funderingar kring förnybar energi.
  • Diskutera hur olika energikällor kan komplettera varandra i ett hållbart energisystem.
  • Förbered för nästa lektion där vi går in på en specifik typ av förnybar energikälla.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att forska om en specifik förnybar energikälla. Varje grupp ska skapa en presentation som beskriver energikällan, dess fördelar och nackdelar, samt hur den används idag. Grupperna presenterar sina fynd för klassen, vilket främjar samarbete och diskussion.

Exit-ticket

  • Vad definieras som förnybar energi?
    Svar: Förnybar energi är energi som kommer från källor som naturligt förnyas, såsom sol, vind, vatten och biomassa.
  • Nämn två exempel på förnybara energikällor.

Modern Tillbaka-knapp
×