Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Fotografisk bild 1 – Grundläggande komposition och bildanalys

Lektionsplanering i Fotografisk bild 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Fotografisk bild 1

Tema: Grundläggande komposition och bildanalys

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla grundläggande kompositionstraditioner för fotografi samt hur bilder återspeglar budskap, känslor och berättelser. Dessutom ska eleverna lära sig om analys och tolkning av egna och andras fotografiska arbeten.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för grundläggande kompositionstekniker och kan göra enkla analyser och tolkningar av fotografier samt diskutera bilder ur olika perspektiv.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till fotografisk komposition (10 min)

  • Definiera vad komposition innebär i fotografi och dess betydelse för bildens effekt.
  • Diskutera grundläggande kompositionsregler som tredjedelsregeln, ledande linjer och balans.
  • Ge exempel på hur dessa regler kan tillämpas i olika fotografiska genrer.

Analys av fotografier (15 min)

  • Gå igenom hur man analyserar ett fotografi, inklusive element som ljus, färg, form och perspektiv.
  • Illustrera med hjälp av exempelbilder och diskutera vad som gör en bild effektiv.
  • Låt eleverna reflektera över sina egna och andras bilder utifrån dessa perspektiv.

Praktisk övning: Tillämpa komposition (10 min)

  • Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att ta egna fotografier med fokus på att tillämpa de kompositionstekniker som diskuterats.
  • Ge tydliga instruktioner kring vad de ska fotografera och vilka tekniker de ska fokusera på.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala punkter gällande komposition och analys.
  • Diskutera hur eleverna kan använda sin kunskap från dagens lektion när de tar och bedömer bilder i framtiden.
  • Be eleverna reflektera över sina erfarenheter från den praktiska övningen.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper av 3-4 personer genomföra en fotograferingsuppgift där de tillämpar olika kompositionstekniker. De ges 30 minuter för att utföra uppgiften och en kort period efteråt för att diskutera och utvärdera de bilder de tagit. Varje grupp ska presentera sina bästa bilder för klassen.

Exit-ticket

  • Vad innebär tredjedelsregeln? (Att dela in bilden i tredjedelar och placera viktiga element vid skärningspunkterna)
  • Vilken roll spelar ljus i en fotografering? (Det formar stämning och framhäver detaljer)
  • Vad innebär en ledande linje? (Element i bilden som leder ögonen mot fokuspunkt/huvudelement)
  • Ge ett exempel på hur komposition kan påverka bildens budskap. (En balanserad komposition kan ge en känsla av stabilitet, medan snedställda linjer kan skapa dynamik)
  • Hur kan man analysera ett fotografi? (Genom att studera dess komposition, ljus och färger)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats där de analyserar en egen bild eller en vald bild av en känd fotograf. De ska beskriva kompositionen, användningen av ljus och färg, samt vilket budskap de anser att bilden förmedlar. Uppsatsen ska vara minst 400 ord.

Citat

Bilden talar ett språk som ord aldrig kan. – Ansel Adams. Detta citat betonar kraften i fotografier att uttrycka känslor och berättelser på ett sätt som ord kanske inte kan fånga.


Modern Tillbaka-knapp
×