Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Fotografisk bild 1 – Redigering och efterbehandling

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Fotografisk bild 1

Tema: Redigering och efterbehandling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge förståelse för redigering och efterbehandling av fotografier. Detta inkluderar grundläggande tekniker för färgkorrigering, retuschering, beskärning och användning av olika redigeringsprogram.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för grundläggande redigeringstekniker och kan tillämpa dessa för att förbättra sina egna fotografiska arbeten.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till redigering (10 min)

  • Definiera vad redigering och efterbehandling innebär i fotografi.
  • Diskutera varför redigering är en viktig del av den fotografiska processen.
  • Presentera vanliga redigeringsprogram, såsom Adobe Photoshop och Lightroom.

Färgkorrigering och justeringar (15 min)

  • Genomgång av hur man justerar ljus, kontrast och färg i bilder.
  • Demonstrera steg för steg hur man gör grundläggande justeringar, inklusive vitbalans och exponering.
  • Diskutera hur dessa justeringar kan förändra bildens känsla och budskap.

Retuschering och beskärning (10 min)

  • Förklara vad retuschering innebär och ge exempel på vanliga tekniker.
  • Visa hur beskärning kan förbättra kompositionen och fokusera på huvudmotivet.
  • Diskutera vikten av att behålla realism och integritet vid retuschering.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala punkter om redigering och efterbehandling.
  • Diskutera hur redigering kan påverka den slutliga presentationen av en bild.
  • Be eleverna reflektera över vilka redigeringsmetoder de tycker är mest användbara och varför.

Aktivitet

Eleverna ska praktiskt tillämpa redigeringstekniker i ett redigeringsprogram. De delas in i grupper och får 30 minuter på sig att redigera egna bilder utifrån teknikerna de lärt sig, som färgjusteringar, beskärning och retuschering. Efter aktiviteten ska grupperna presentera sina redigerade bilder för klassen och diskutera vad de förändrat och varför.

Exit-ticket

  • Vad innebär färgkorrigering? (Justering av färger i en bild för att förbättra bildens estetik och realism)
  • Varför är beskärning viktigt i redigering? (Det kan förbättra bildens komposition och fokusera på huvudmotivet)
  • Nämn en skillnad mellan Photoshop och Lightroom. (Photoshop är mer fokuserat på detaljerad redigering och retuschering, medan Lightroom är bättre för global justering och organisering)
  • Vad kan retuschering påverka i en bild? (Det kan ta bort oönskade element och förbättra bildens övergripande utseende)
  • Hur kan redigeringsprogram hjälpa fotografer? (De ger möjlighet att förbättra kvaliteten och uttrycket i bilderna inför presentation)

Hemuppgift

Eleverna ska välja en av sina egna bilder och göra en fullständig redigering av den. De ska beskriva redigeringsprocessen de använde, inklusive vilka verktyg och justeringar de gjorde, samt reflektera över skillnaderna mellan originalbilden och den redigerade bilden. Uppsatsen ska vara minst 400 ord.

Citat

Bildens sanna kraft avslöjas först genom ett väl utfört redigeringsarbete. – Anonym


Modern Tillbaka-knapp