Lektion. Gy. Franska 1 – Fransk ordförrådsbyggande

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 1

Tema: Fransk ordförrådsbyggande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att utvidga elevernas franska ordförråd genom att fokusera på specifika teman som mat, familj och fritidsintressen. Eleverna får träna på att använda nya ord i meningar samt öva uttal och förståelse.

Kunskapskrav

Eleven kan använda och förstå ett grundläggande ordförråd inom olika teman och kan tillfredsställande kommunicera i skrift och tal.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till tematiskt ordförråd (10 min)

  • Presentera dagens tema och visa bilder relaterade till ämnet (t.ex. mat, familj).
  • Diskutera varför det är viktigt att kunna olika tematiska ord.
  • Samla in förslag på franska ord relaterade till temat från eleverna.

Ordlistor och meningar (15 min)

  • Dela ut en ordlista med vanliga franska ord inom temat.
  • Ge exempel på hur orden kan användas i meningar.
  • Låt eleverna öva på att skapa egna meningar med de nya orden.

Uttalsövningar (10 min)

  • Fokusera på uttalet av utvalda ord från ordlistan.
  • Gör gemensamma uttalsövningar där eleverna får återge orden högt.
  • Korrektion och feedback på uttalet.

Praktisk aktivitet (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem en uppgift där de ska skapa en kort dialog baserat på temat.
  • Grupperna ska använda minst fem ord från ordlistan och öva på dialogen.
  • Varje grupp presenterar sin dialog för klassen.

Aktivitet

Eleverna får göra en affisch där de listar och illustrerar minst tio ord kopplade till temat (t.ex. nöjen, mat). Affischen ska innehålla bilder och exempelmeningar med varje ord. Den ska även vara kreativt utformad och kan hängas upp i klassrummet som en del av en vägg med ordförråd.

Exit-ticket

  • Nämn två ord på franska relaterade till mat. (Svar: exempel: pain (bröd), fromage (ost))
  • Vad kan man göra för att utöka sitt ordförråd? (Svar: Läsa, lyssna på franska, göra övningar.)
  • Ge ett exempel på hur man använder ett nytt ord i en mening. (Svar: Varierande svar beroende på vilket ord som valts.)
  • Vad är en fördel med att lära sig ordförråd tematisk? (Svar: Det hjälper till att skapa en sammanhang och är lättare att minnas.)
  • Vad gör du för att förbättra ditt uttal? (Svar: Lyssna och repetera, samt öva med klasskamrater.)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort text (80-120 ord) där de beskriver sina favoritaktiviteter och inkluderar minst åtta ord från dagens ordlista. Texten ska även innehålla frågor och svar kopplade till aktiviteterna. Uppsatsen ska lämnas in nästa lektion.

Citat

”Ord är som nystan av tankar som väntar på att bli utkammade.” – John F. Kennedy (1917-1963)

Citatet syftar på hur viktigt det är att berika vårt språk med nya ord för att bättre kunna uttrycka våra tankar. Det knyter an till lektionen genom att betona vikten av ett rikt ordförråd för att förbättra kommunikationen.


Modern Tillbaka-knapp