Lektionsplanering i Franska 1
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 1
Tema: Substantiv och artiklar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar genus (maskulinum och femininum) och artiklarnas användning (bestämda och obestämda) på franska. Eleverna lär sig hur substantivets genus påverkar artiklarna och hur man använder dem korrekt i meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan använda bestämda och obestämda artiklar korrekt i meningar och identifiera om substantiv är maskulina eller feminina.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till substantivens genus (10 min)
- Förklara de grundläggande reglerna för genus i franska (maskulinum och femininum).
- Ge exempel på substantiv och deras genus, samt diskutera några undantag.
- Visa bilder av olika objekt som representerar både maskulina och feminina substantiv.
Bestämda och obestämda artiklar (15 min)
- Genomgå de bestämda (le, la, l’, les) och obestämda artiklar (un, une, des).
- Diskutera när man ska använda varje typ av artikel, med konkreta exempel.
- Öva på att identifiera rätt artikel för olika substantiv.
Praktiska övningar (15 min)
- Låt eleverna arbeta i par och öva på att matcha substantiv med rätt artikel.
- Ge dem en lista med substantiv och be dem skriva korrekta meningar med respektive artikel.
- Sammanfatta övningarna i klassdiskussion.
Användning i kontext (10 min)
- Diskutera hur artiklar används i olika sammanhang och texter.
- Låt eleverna läsa ett kort stycke på franska och identifiera substantiv och deras artiklar.
- Gemensam analys av hur genus påverkar förståelsen av texten.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en affisch där de illustrerar substantiv med rätt artiklar. Varje grupp väljer ett tema (t.ex. familj, skola, mat) och ska visa exempel på minst tio substantiv i olika genus. Affischen ska presenteras för klassen och hängas upp i klassrummet.
Exit-ticket
- Vad är skillnaden mellan bestämda och obestämda artiklar? (Svar: Bestämda artiklar syftar på något specifikt, medan obestämda artiklar syftar på något generellt.)
- Nämn ett maskulint och ett feminint substantiv. (Svar: Exempel: un livre (bok), une table (bord))
- Vad är den bestämda artikeln för plural? (Svar: les)
- Hur kan du veta vilket genus ett franskt substantiv har? (Svar: Genom att lära sig regler och se på substantivets slutbokstav.)
- Varför är det viktigt att använda rätt artikel? (Svar: För att uttryck ska bli korrekta och för att förståelse ska uppnås.)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text (80-120 ord) där de beskriver sin familj och använder minst åtta substantiv med rätt artiklar. Texten ska lämnas in nästa lektion. Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.
Citat
”Språk är broar som förenar människor.” – Nelson Mandela (1918-2013) Citatet framhäver språkets betydelse för kommunikation och förståelse mellan människor. Det knyter an till lektionen genom att understryka vikten av att behärska artiklar och substantiv för att kunna uttrycka sig och interagera med andra på franska.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Adjektivens böjning”. Denna lektion syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för hur adjektiv böjs i franska och deras relation till substantiv och artiklar.