En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Franska 2 – Diskussioner och debatter

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 2

Tema: Diskussioner och debatter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utveckla elevernas färdigheter i att föra argumenterande diskussioner och debattera aktuella ämnen på franska. Eleverna får öva på att använda argumentationsstrategier och relevanta fraser för att uttrycka sina åsikter och lyssna aktivt på motparten.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i diskussioner och debatter, uttrycka sina åsikter och argument, samt förstå och respondere på andras argument på franska.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till debatt och dess struktur (10 min)

  • Förklara syftet med debatter och hur de kan främja kritiskt tänkande och argumentation.
  • Gå igenom debattens struktur: presentation av argument, svar på motargument, och avslutning.
  • Diskutera vikten av att vara respektfull och lyhörd under diskussioner.

Argumentationsstrategier (15 min)

  • Presentera vanliga strategier för att bygga upp ett argument, inklusive att ge exempel, använda statistik, och bemöta motargument.
  • Ge exempel på fraser som eleverna kan använda för att introducera sina argument (t.ex. “Je suis d’accord”, “Je pense que…”, “Il faut considérer…”).
  • Diskutera vikten av att ha en tydlig och strukturerad framställning när man argumenterar.

Träna på att framföra åsikter (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem olika teman eller frågor som ska diskuteras. Exempel på teman kan vara miljöfrågor, teknologi i utbildning eller sociala medier.
  • Varje grupp får 10-15 minuter att förbereda sina argument och diskutera sina ståndpunkter.

Genomförande av debatter (10 min)

  • Grupperna presenterar sina argument för klassen. Låt varje grupp ha en viss tid att presentera sina åsikter, följt av en öppen diskussion där klassen kan ställa frågor eller ge kommentarer.
  • Var observatör och ge feedback på elevers användning av språk och argumentationsförmåga.

Aktivitet

Eleverna arbetar i par för att genomföra en mini-debatt där de byter roller och argumenterar för och emot ett valt ämne. De ska använda både ord och fraser de har lärt sig under lektionen och vara beredda att försvara sina åsikter genom motiverade argument.

Exit-ticket

  • Nämn ett effektivt argument du hörde under debatten. (Svar: Varierande beroende på elevens erfarenhet.)
  • Hur kan du förbättra dina debattfärdigheter? (Svar: Genom att öva och lyssna på andras argument.)
  • Vilken fras tyckte du var mest användbar för att uttrycka din åsikt? (Svar: Varierande beroende på elevens rekommendation.)
  • Varför är det viktigt att kunna debattera? (Svar: För att kunna uttrycka sina åsikter på ett strukturerat sätt och förstå olika perspektiv.)
  • Hur kan kritiskt tänkande påverka diskussioner? (Svar: Det hjälper till att granska och ifrågasätta argument och påståenden.)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort reflektion (100-150 ord) om sin upplevelse av debatten, vilka argument som påverkade dem mest och hur de kände att de kunde uttrycka sina åsikter. Texten ska lämnas in nästa lektion.

Citat

”Människans sanna rikedom är hennes förmåga att debattera.” – Anonym

Citatet framhäver värdet av att kunna diskutera och utbyta idéer. Det knyter an till


×