En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Franska 2 – Konditionalis och framtidsformer

Lektionsplanering för Franska 2

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 2

Tema: Konditionalis och framtidsformer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att förstå och använda konditionalis och futur proche i franska. Eleverna lär sig hur man konstruerar och tillämpar dessa verbformer för att uttrycka framtida händelser och hypotetiska situationer.

Kunskapskrav

Eleven kan korrekt använda och identifiera konditionalis och futur proche i både tal och skrift, samt förstå deras kontextuella användning.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till konditionalis (10 min)

  • Förklara vad konditionalis är och dess funktion för att beskriva hypotetiska situationer.
  • Ge exempel på vanliga fraser som använder konditionalis (t.ex. “Je voudrais…” (Jag skulle vilja…)).
  • Diskutera skillnader mellan konditionalis och andra verbformer.

Bildning av konditionalis (15 min)

  • Gå igenom hur konditionalis bildas av regelbundna och oregelbundna verb.
  • Presentera exempel på oregelbundna verb och ge eleverna en lista över dessa.
  • Låt eleverna öva på att konstruera meningar med konditionalis.

Introduktion till futur proche (10 min)

  • Förklara vad futur proche är och hur det används för att uttrycka nära framtid.
  • Beskriv konstruktionen av futur proche (aller + infinitiv).
  • Ge exempel och diskutera skillnader mellan futur proche och futur simple.

Praktiska övningar (15 min)

  • Dela ut en övning där eleverna ska fylla i rätt verb i konditionalis och futur proche.
  • Eleverna arbetar i par för att skapa egna meningar som innehåller båda formerna.
  • Sammanfatta och gå igenom svaren i klassen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort dialog (5-7 meningar) mellan två personer där de diskuterar sina framtidsdrömmar och hypotetiska situationer. Dialogen ska innehålla minst tre exempel på konditionalis och tre exempel på futur proche. De får också öva på att framföra sin dialog inför klassen.

Exit-ticket

  • Vad är konditionalis och när används det? (Svar: Det används för hypotetiska situationer och önskningar.)
  • Hur bildar man konditionalis av verbet “avoir”? (Svar: “J’aurais” (Jag skulle ha).)
  • Vad innebär futur proche? (Svar: Det beskriver nära framtid.)
  • Hur formar man futur proche? (Svar: “aller” + infinitiv.)
  • Varför är det viktigt att förstå framtidsformer? (Svar: För att kunna diskutera och planera framtida händelser.)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en essä (150-200 ord) där de diskuterar sina planer för framtiden och överväger hypotetiska situationer. De ska inkludera både konditionalis och futur proche i texten. Uppsatsen ska lämnas in nästa lektion.

Citat

”Framtiden tillhör dem som tror på skönheten av sina drömmar.” – Eleanor Roosevelt (1884-1962)

Citatet betonar vikten av att drömma och planera för framtiden. Det knyter an till lektionen genom att visa hur konditionalis och futur proche hjälper oss att formulera drömmar och framtida mål.

Nästa lektion


×