Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 3
Tema: Diskussioner och debatter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utveckla elevernas färdigheter i att föra argumenterande diskussioner och debattera aktuella ämnen på franska. Eleverna får öva på att använda argumentationsstrategier och relevanta fraser för att uttrycka sina åsikter och lyssna aktivt på motparten.
Kunskapskrav
Eleven kan Delta i diskussioner och debatter, uttrycka sina åsikter och argument, samt förstå och bemöta andra argument på franska.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till debattens struktur (10 min)
- Förklara syftet med debatten och hur den kan främja kritiskt tänkande och argumentation.
- Gå igenom debattens struktur: presentation av argument, svar på motargument och avslutning.
- Diskutera vikten av att vara respektfull och lyhörd under diskussioner.
Argumentationsstrategier (15 min)
- Presentera vanliga strategier för att bygga upp ett argument, inklusive att ge exempel, använda statistik och bemöta motargument.
- Ge exempel på fraser som eleverna kan använda för att presentera sina argument (t.ex. “Je suis d’accord”, “Je pense que…”, “Il faut considérer…”).
- Diskutera nyttan av att ha en tydlig och strukturerad framställning när man argumenterar.
Träna på att framföra åsikter (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem aktuella teman eller frågor som ska diskuteras, såsom miljöfrågor, teknologi i samhället eller sociala medier.
- Be grupperna diskutera sina åsikter och formulera en sammanfattning av sina argument.
- Varje grupp ska presentera sina argument för klassen.
Genomförande av debatter (10 min)
- Planera en debatt där hälften av klassen argumenterar för ett ämne och den andra hälften emot.
- Låt varje grupp ha en viss tid att presentera sina åsikter, följt av frågor och svar från motparten.
- Ge feedback på elevers prestation och användning av språk.
Aktivitet
Eleverna debatterar ett valt ämne i små grupper. Varje grupp får ett ämne och en begränsad tid för att formulera sina argument och sedan presentera dem för klassen. Efter debatten ges feedback och diskussion om vad som fungerade bra och vad som kan förbättras.
Exit-ticket
- Nämn ett effektivt argument du hörde under debatten. (Svar: Varierande beroende på elevens upplevelse.)
- Vilka strategier använde du för att förbereda ditt argument? (Svar: Varierande beroende på elevens insikter.)
- Hur kan du förbättra dina debattfärdigheter? (Svar: Genom att öva och ge stödjande bevis.)
- Vad gör en diskussion mer produktiv? (Svar: Att lyssna på andra, respektera åsikter och ge konkreta exempel.)
- Varför är det viktigt att kunna debattera? (Svar: För att kunna uttrycka sina åsikter på ett strukturerat sätt.)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion (100-150 ord) om sin upplevelse av debatten, inklusive vilka argument som påverkade dem mest och hur de kände att de kunde uttrycka sina åsikter. Reflektionen ska lämnas in nästa lektion.
Citat
”Det är viktigt att kunna uttrycka sig klart och tydligt i en debatt; det är konsten att…