Lektionsplanering Franska 3
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 3
Tema: Fransk film och litteratur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att analysera och diskutera franska filmer och litterära verk. Eleverna får möjlighet att förstå tematik, stilistiska val och kulturella referenser, samt hur dessa element påverkar samhället och individen.
Kunskapskrav
Eleven kan analysera litterära verk och filmer på franska, diskutera teman och stilistiska val samt relatera dessa till fransk kultur och samhälle.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till fransk film och litteratur (10 min)
- Ge en översikt över betydande franska författare och filmregissörer, samt deras verk.
- Diskutera vikten av film och litteratur som kulturella uttryck och verktyg för samhällskritik.
- Ställ öppna frågor för att engagera eleverna, t.ex. “Vilka franska filmer har ni sett?”
Analys av litterära verk (15 min)
- Presentera ett kort litterärt verk eller en novell.
- Diskutera dess teman, karaktärer och stilistiska drag.
- Använd konkret exempel från texten för att illustrera litterära tekniker.
Analys av film (15 min)
- Visa utdrag från en fransk film och diskutera dess budskap, karaktärsutveckling och visuella element.
- Analysera hur filmens teknik bidrar till berättandet (ex. bildkomposition, musik, klippning).
- Låt eleverna diskutera sina bearbetningar av filmen eller utdraget i små grupper.
Gruppdiskussion och reflektion (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem en uppgift att diskutera hur film och litteratur speglar fransk kultur och aktuella samhällsfrågor.
- Varje grupp ska sammanfatta sina diskussioner och presenterar sina insikter för klassen.
Aktivitet
Eleverna ska läsa en novell eller se en film som diskuteras och sedan förbereda en presentation om den valda texten eller filmen. De ska inkludera teman, karaktärer och deras personliga reflektioner. Presentationerna ska hållas vid nästa lektion.
Exit-ticket
- Nämn ett film- eller litteraturverk som har påverkat dig och varför. (Svar: Varierande beroende på elevens tidigare erfarenheter.)
- Vilka teman anser du är viktiga inom franska filmer och litteratur? (Svar: Varierande beroende på elevens åsikter.)
- Hur kan litteratur ge insikter om kultur och samhälle? (Svar: Den kan belysa sociala frågor och förändringar.)
- Vilka element i en film tycker du är mest viktiga för berättelsen? (Svar: Exempel: karaktärer, manus, filmteknik.)
- Hur kan en stark karaktär påverka en berättelse? (Svar: Ger djup och kan driva handlingen framåt.)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en analys (150-200 ord) av den film eller litterära text de valde att diskutera under lektionen, med fokus på teman och karaktärer. Uppsatsen ska lämnas in nästa lektion.
Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.
Citat
”En bra film är en bra berättelse.” – Akira Kurosawa (1910-1998)
Citatet framhäver vikten av berättande och dess centrala plats i både film och litteratur. Det knyter an till lektionen genom att belysa hur storyn driver både filmens och litteraturens påverkan på publiken.