En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Franska 3 – Fransk samtidskonst och litteratur

Lektionsplanering – Franska 3

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 3
Tema: Fransk samtidskonst och litteratur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utforska och förstå fransk samtidskonst och litteratur. Eleverna får insikter i moderna konstformer, litterära riktningar och hur dessa speglar aktuella samhällsfrågor, kulturella förändringar och individuella perspektiv.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och diskutera centrala aspekter av samtida fransk konst och litteratur, använda relevant ordförråd och formulera argument på franska.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till samtidskonst (10 min)

  • Förklara vad som menas med samtidskonst och dess relevans i dagens samhälle.
  • Diskutera olika konstformer, inklusive måleri, skulptur, installation och performance-konst.
  • Ge exempel på aktuella franska konstnärer och deras verk, samt teman som de arbetar med.

Samtidslitteratur och aktuella författare (15 min)

  • Presentera kända samtida franska författare och deras mest inflytelserika verk.
  • Diskutera teman som utforskas i deras böcker, till exempel identitet, globalisering och sociala frågor.
  • Låt eleverna läsa korta utdrag ur samtida fransk litteratur och diskutera innehållet och stilistiska val.

Konst och litteratur i samhällsdebatten (15 min)

  • Analysera hur samtidskonst och litteratur tar upp aktuella samhällsfrågor och fungerar som plattformar för social och politisk kritik.
  • Diskutera exempel på verk som ifrågasätter normer, framhäver röster som ofta hörs i dagens samhälle och utmanar traditionella tankesätt.
  • Engagera eleverna i diskussioner kring konst och litteratur som verktyg för förändring.

Praktiska övningar (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att utforska ett konstverk eller en bok av en samtida fransk författare/konstnär.
  • De ska diskutera dess teman och hur det speglar samhället idag, och förbereda en kort presentation.

Aktivitet

Eleverna ska förbereda och framföra en kort presentation (3-5 minuter) där de analyserar det konstverk eller litterära verk de har valt, med fokus på dess kulturella och samhälleliga betydelse. De bör inkludera visuella element eller citat från verket i sin presentation.

Exit-ticket

  • Nämn en samtida fransk konstnär eller författare och deras verk. (Svar: Varierande beroende på elevens val.)
  • Vilka teman har du observerat i samtida fransk konst och litteratur? (Svar: Varierande beroende på elevens insikter.)
  • Hur tror du att samtidskonst och litteratur påverkar samhället? (Svar: Ger möjlighet att reflektera över viktiga frågor.)
  • Vad tyckte du var mest intressant med dagens diskussion? (Svar: Varierande beroende på elevens upplevelse.)
  • Hur kan vi relatera samtida verk till vårt eget liv och samhälle? (Svar: Genom att se huruvida de tar upp frågor som är relevanta för oss.)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort text (150-200 ord) där de reflekterar över ett konstverk eller en litterär text av en samtida fransk konstnär/författare, inklusive deras personliga åsikter om verket. Texten ska lämnas in vid nästa lektion.

Med vänliga hälsningar, Isak Skogstad


×