Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 3

Tema: Franska idiom och slang

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utforska och förstå vanliga franska idiomatiska uttryck och slangord. Eleverna lär sig hur dessa uttryck används i vardagligt tal och lär sig att använda dem korrekt i olika kontexter för att berika sin språkliga förmåga.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda vanliga franska idiom och slangord i både tal och skrift, samt förklara deras betydelser och användningar i kulturella sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till idiom och slang (10 min)

  • Förklara vad idiom och slang är, och varför det är viktigt att förstå och använda dem i franska språket.
  • Ge exempel på några vanliga franska idiom och slanguttryck.
  • Diskutera hur de kan ändra betydelse beroende på kontext och vilken kulturell bakgrund de har.

Studera vanliga idiom (15 min)

  • Dela ut en lista med vanliga idiomatiska uttryck och deras betydelser.
  • Gå igenom och diskutera deras ursprung, användning och konnotationer i klassrummet.
  • Be eleverna att öva på att använda dessa idiom i egna fraser.

Studera slang (10 min)

  • Introducera och ge exempel på fransk slang och diskutera dess informella karaktär.
  • Diskutera skillnader mellan formellt och informellt språkbruk och hur slang ofta är regionalt eller generationalt betingat.
  • Presentera några aktuella slanguttryck som används av ungdomar i Frankrike.

Praktiska övningar (15 min)

  • Eleverna får i uppgift att skriva meningar där de använder minst tre idiomatiska uttryck och tre slangord.
  • Arbeta i par för att dela sina exempel och ge varandra feedback.
  • Låt eleverna ge exempel på meningar högt i klassen.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en kort sketch där de använder minst fem idiomatiska uttryck och slangord i dialogen. De får arbeta i grupper och framför sin sketch för klassen, vilket ger dem möjlighet att praktisera tal och kreativt uttryck.

Exit-ticket

  • Nämn ett franskt idiom och vad det betyder. (Svar: Exempel: “Être dans la lune” (Att vara i månen) – att vara distraherad.)
  • Hur kan slang berika ditt franska språk? (Svar: Gör språket mer personligt och kulturellt relevant.)
  • Ge ett exempel på ett slanguttryck. (Svar: “Bof” – uttrycker osäkerhet eller brist på intresse.)
  • Varför är det viktigt att förstå idiomatiska uttryck? (Svar: De är ofta en del av den dagliga kommunikationen och ger en djupare förståelse för språket.)
  • Vilken mening tycker du är roligast eller mest intressant med de idiom vi har diskuterat? (Svar: Varierande beroende på elevens preferenser.)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort text (100-120 ord) där de berättar om en händelse eller scenario och använder minst tre idiomatiska uttryck och tre slanguttryck. Texten ska lämnas in nästa lektion.

Citat

”Språk är broar som förenar människor.” – John H. McWhorter (1955-) Citatet understryker språkets betydelse för att skapa gemenskap och förståelse. Det knyter an till lektionen genom att visa hur idiom och slang är viktiga delar av den kulturella kommunikationen.