Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 3
Tema: Subjunktiv och dess användning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att förstå och använda subjunktiv i franska språket. Eleverna lär sig när och hur subjunktiv används i olika sammanhang, inklusive åsikter, känslor och osäkerhet.
Kunskapskrav
Eleven kan korrekt använda subjunktiv i både tal och skrift, förstå dess funktion i meningar och identifiera när det är lämpligt att använda.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till subjunktiv (10 min)
- Förklara vad subjunktiv är och dess roll i franska språket.
- Diskutera skillnaden mellan indikativ och subjunktiv, samt vilka typer av meningar som kräver subjunktiv.
- Ge exempel på fraser som ofta använder subjunktiv (t.ex. “Il faut que…”, “Je souhaite que…”).
Bildning av subjunktiv (15 min)
- Gå igenom hur subjunktiv böjs med hjälp av exempel på regelbundna och oregelbundna verb.
- Presentera typiska verb som har oregelbundna subjunktivformer (t.ex. être, avoir, aller, faire).
- Låt eleverna öva på att böja verb i subjunktiv i olika meningar.
Användning av subjunktiv med uttryck (15 min)
- Diskutera att subjunktiv används efter vissa uttryck som anger önskan, osäkerhet, känslor eller nödvändighet.
- Ge exempel på fraser där subjunktiv används och låt eleverna öva på att inkludera dessa i egna meningar.
- Dela en övning där eleverna får fylla i rätt form av verbet i subjunktiv utifrån kontexten i meningarna.
Praktiska övningar (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att skapa egna exempelmeningar med subjunktiv utifrån olika scenarier (t.ex. drömmar, oro, önskningar).
- Varje grupp presenterar sina exempel för klassen och diskuterar innehållet.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort dialog (5-7 meningar) där de uttrycker sina önskningar eller osäkerheter som kräver användning av subjunktiv. De kan arbeta i par och sedan framföra dialogen för klassen.
Exit-ticket
- Vad är subjunktiv och när används det? (Svar: Det används i situationer som kräver osäkerhet, känslor eller önskningar.)
- Ge ett exempel på en mening med subjunktiv. (Svar: “Il faut que tu viennes.” (Du måste komma.))
- Hur skiljer sig subjunktiv från indikativ? (Svar: Subjunktiv används för osäkra eller hypotetiska situationer, medan indikativ uttrycker fakta.)
- Vilka verb är oregelbundna i subjunktiv? (Svar: être, avoir, aller, faire, etc.)
- Varför är det viktigt att förstå subjunktiv? (Svar: För att kunna uttrycka känslor och tankar mer nyanserat på franska.)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en text (150-200 ord) där de använder subjunktiv för att beskriva sina önskningar, drömmar eller något de är osäkra på. Texten ska lämnas in nästa lektion.
Citat
”Språk är den största kraften vi har.” – Nelson Mandela (1918-2013)
Citatet skapar en koppling till lektionen genom att understryka betydelsen av att behärska språket.