Lektion. Gy. Franska 4 – Adjektiv och komparation

Lektionsplanering i Franska 4

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 4

Tema: Adjektiv och adjektivens komparation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på adjektiv och hur de används på franska, inklusive deras placering, överensstämmelse (genus och numerus) samt komparation (positiv, komparativ och superlativ). Eleverna får öva på att beskriva människor, objekt och känslor med hjälp av adjektiv.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda adjektiv korrekt i olika sammanhang, inklusive komparation. Dessutom ska eleven kunna bearbeta och analysera texter där adjektiv används för att uttrycka åsikter och känslor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till adjektiv (10 min)

  • Förklara vad adjektiv är och deras funktion i språket.
  • Gå igenom skillnaderna mellan adjektiv och adverb.

Placering av adjektiv (15 min)

  • Gå igenom regler för hur och när adjektiv placeras före eller efter substantiv.
  • Ge exempel på vanliga adjektiv och deras placering i meningar.
  • Övningar där eleverna får omformulera meningar med olika placeringar av adjektiv.

Komparation av adjektiv (15 min)

  • Introduktion till komparativ och superlativ.
  • Förklara hur man bildar komparativ och superlativ på franska.
  • Praktiska övningar där eleverna ska jämföra olika objekt eller personer med hjälp av komparativ.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om adjektiv och deras komparation.
  • Diskutera vanliga misstag och klargör eventuella frågor.

Aktivitet

Eleverna ska i par skapa en kort dialog där de beskriver olika personer eller objekt med hjälp av adjektiv. De ska inkludera både komparativ och superlativ i sina beskrivningar. Efter detta får de framföra sina dialoger i klassrummet.

Exit-ticket

  • Vad är ett adjektiv och hur används det?
  • Hur bildar man komparativ av adjektivet “grand”?
  • Ge ett exempel på en mening där du använder superlativ.
  • Var ska adjektivet placeras i meningen “un chien noir”?
  • Ge ett exempel på ett adjektiv som beskriver känslor.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en beskrivande text om sin bästa vän, där de använder både adjektiv och komparativa former. Texten ska innehålla minst tio meningar och illustrera tydlig användning av adjektiv.

Citat

“Tout homme a trois caractères: celui qu’il montre, celui qu’il a, celui qu’il croit avoir.” – Jean-Baptiste Alphonse Karr, 1835.

Citatet innebär att varje person har olika sidor av sin karaktär, vilket knyter an till lektionen genom att visa hur adjektiv kan användas för att beskriva nyanser av människor och deras känslor.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: Samtal om vardagliga ämnen. Den föreslagna lektionen syftar till att öva upp elevernas färdigheter att diskutera och beskriva sina vardagliga aktiviteter och intressen med hjälp av språket de har lärt sig.


Modern Tillbaka-knapp