Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 5
Tema: Analys av fransk film
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att analysera en fransk film och diskutera dess teman, karaktärer och kulturella kontexter. Eleverna får möjlighet att reflektera över filmens budskap och dess kopplingar till aktuella samhällsfrågor.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna bearbeta och analysera kulturella verk, uttrycka sina åsikter och reflektioner, samt kunna diskutera den kulturella kontexten för verket. Detta kräver en god förmåga att använda och förstå franska språket.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till filmanalys (10 min)
- Förklara hur man analyserar en film och vilka aspekter som är viktiga att titta på, såsom handling, karaktärer, teman och cinematografi.
- Diskutera förväntningar på dagens film och dess relevans för kursen.
Filmvisning (30 min)
- Visa en utvald fransk film, eller ett utdrag från en fransk film som rör sig kring aktuella ämnen som utbildning, relationer eller samhällsutmaningar.
Gruppdiskussion (10 min)
- Dela in eleverna i små grupper för att diskutera sina intryck av filmen.
- Ge varje grupp specifika frågor att besvara, såsom “Vilket tema framträdde mest?” och “Hur framställdes karaktärerna?”.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta diskussionerna och vad eleverna har lärt sig om filmens teman och kulturella kontext.
- Diskutera hur filmen speglar det franska samhället och dess värderingar.
Aktivitet
Eleverna skrivs en kort recension av filmen där de inkluderar deras reflektioner och analyser av dess teman och budskap. Recensionerna ska delas med klassen i en efterföljande lektion för diskussion.
Exit-ticket
- Vilka teman lyfte filmen fram?
- Vad var din favoritdel av filmen och varför?
- Hur kändes karaktärernas utveckling under filmen?
- Vilka kulturella referenser kunde du identifiera?
- Hur skulle du beskriva filmens budskap i en mening?
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en längre filmrecension (minst en och en halv sida), där de analyserar filmen i detalj och ger egna åsikter. De ska även diskutera filmens påverkan på samhället eller spegling av fransk kultur.
Citat
“Le cinéma, c’est un regard sur le monde.” – Robert Bresson, 1966.
Citatet innebär att film är en blick på världen. Det knyter an till lektionen genom att understryka hur film kan spegla och påverka vår uppfattning om samhället och dess frågor.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Skriva en argumenterande text.
Den föreslagna lektionen syftar till att utveckla färdigheterna i att skriva och framföra åsikter i en strukturerad argumenterande text om aktuella ämnen.