Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Franska 5 – Analysera reklam och dess budskap

Lektionsplanering: Franska 5

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 5
Tema: Analysera reklam och dess budskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denne lektion ägnas åt att studera och analysera reklam på franska. Eleverna får möjlighet att diskutera de kommunikativa strategierna, budskap och kulturella referenser som används för att nå ut till olika målgrupper.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna bearbeta och analysera reklammaterial, uttrycka sina åsikter och reflektioner om reklamens funktion och dess påverkan på samhället. Förmåga att använda franska språket i diskussioner är avgörande.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till reklam och dess funktion (10 min)

  • Diskutera vad reklam är, dess syfte och hur den påverkar konsumtionsbeteenden.
  • Fråga eleverna om exempel på reklam de sett nyligen.

Genomgång av reklamens element (15 min)

  • Visa exempel på olika typer av reklam (TV-reklam, affischer, internetannonser).
  • Analysera dessa exempel tillsammans: Vad är budskapet? Vilka känslor påverkas? Vilka kulturella reference används?

Gruppdiskussion och analys (20 min)

  • Dela in eleverna i grupper och tilldela varje grupp en reklamsammanställning.
  • Grupperna ska diskutera och analysera innehållet, strategier och budskap, och förbereda sig att dela sina insikter med klassen.

Genomförande av gruppresentationer (15 min)

  • Varje grupp presenterar sina analyserade reklamer och diskussioner.
  • Inkluderar frågor och feedback från övriga elever.

Avslutning och reflektion (5 min)

Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om reklamens påverkan och olika strategier. Fråga elevers insikter och ställningstaganden till reklamens roll i samhället.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att skapa en egen reklamkampanj för en valfri produkt. Kampanjen ska utformas med fokus på budskap, målgrupp och skapande av visuellt material. Kampanjerna ska presenteras vid ett senare tillfälle.

Exit-ticket

  • Vilka insikter fick du om reklamens påverkan idag?
  • Vilka strategier tycker du är mest effektiva i reklam och varför?
  • Nämn ett kulturreferens som du observerade i dagens diskussion.
  • Hur skulle du kunna använda dessa insikter i framtida studier?
  • Vad har du lärt dig om din egen konsumtion och hur reklam påverkar den?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort reflektion (minst en och en halv sida) där de analyserar en reklam de sett nyligen. Reflektionen ska inkludera deras egna åsikter och insikter kring reklamen och dess budskap. Det ska även diskuteras hur reklam kan påverka samhället och individens beslut.

Citat

“La publicité est l’art de faire croire aux gens qu’ils ont besoin de quelque chose dont ils se passent très bien.” – Paul Watzlawick, 1976. Citatet belyser hur reklam kan påverka våra uppfattningar om behov och önskningar.

Nästa lektion

**Förslag på tema för nästa lektion:** Diskussion om franska klassiker. Den föreslagna lektionen syftar till att dela in klassen för diskussioner kring kända franska litterära verk, deras påverkan och teman.


Modern Tillbaka-knapp
×