En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Franska 5 – Debatt om samhällsfrågor

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 5

Tema: Debatt om franska och svenska samhällsfrågor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att träna eleverna i att argumentera för och emot olika samhällsfrågor som är aktuella både i Frankrike och Sverige. Genom att delta i debatter får eleverna öva sin förmåga att uttrycka sina åsikter och resonera på franska.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna delta i diskussioner och debatter där de framhåller sina åsikter och argument på ett tydligt och strukturerat sätt. Förmågan att använda ett korrekt och varierat språk är central för att förstärka argumentationen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till debattformat (10 min)

  • Förklara vad en debatt är och varför det är viktigt att kunna delta i sådana diskussioner.
  • Diskutera de grundläggande reglerna för debatt, såsom att lyssna aktivt, respektera motståndaren och stödja sina argument med fakta.

Val av samhällsfrågor (15 min)

  • Presentera några aktuella samhällsfrågor från både Frankrike och Sverige, som till exempel integration, miljöfrågor, utbildning och social rättvisa.
  • Eleverna får i grupper välja en fråga att debattera och förbereda sina argument.

Förberedelse av debatt (10 min)

  • Ge eleverna tid att förbereda sina argument och motargument samt att göra anteckningar om viktiga fakta som de kan använda under debatten.
  • Läraren går runt och hjälper grupperna med strukturen av sina argument.

Genomförande av debatt (20 min)

  • Dela in klassen i två grupper som representerar “för” och “emot” angående den valda samhällsfrågan.
  • Låt grupperna debattera i en strukturerad form där varje sida får möjlighet att framföra sina argument.

Avslutning och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta debatten och diskutera vad som fungerade bra samt vad som kan förbättras i framtida debatter.
  • Diskutera vikten av att förstå olika perspektiv i samhällsfrågor.

Aktivitet

Som aktivitet ska eleverna skriva en kort reflektion (minst en sida) över debatten där de beskriver hur de kände för sina argument och hur de bemötte motargument. Reflektionen ska även inkludera vad de lärt sig av debatten.

Exit-ticket

  • Vilken åsikt tyckte du var lättast att försvara och varför?
  • Vad var den mest uppskattade punkten från din sida under debatten?
  • Hur bemötte du motargument från den andra sidan?
  • Nämn en ny insikt du fick angående den diskuterade samhällsfrågan.
  • Hur kan debattekniker hjälpa dig i framtida samtal och diskussioner?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en resumo-av sin debattupplevelse (minst en och en halv sida), inklusive de lärdomar de dragit och hur de kan använda dessa insikter i framtida offentliga diskussioner.

Citat

Twain, 1885.

“Un homme qui ne lit pas n’a aucun avantage sur un homme qui ne sait pas lire.” – Mark

Citatet betyder att en man som inte läser inte har fördelar över en man som inte kan läsa.


×