En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Gehörs- och musiklära 1 – Notläsning och gehör

Lektionsplanering för Gehörs- och musiklära 1

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Gehörs- och musiklära 1
Tema: Grunderna i musikalisk notläsning och gehör

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grunderna i notläsning, musikaliska tecken och symboler, samt hur man utvecklar gehör genom att lyssna och analysera musikaliska exempel.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och tillämpa grundläggande musikaliska begrepp och notsystem, samt utveckla sitt gehör genom att identifiera och analysera musikaliska element.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till notläsning (10 min)

  • Diskutera varför notläsning är viktigt för musiker och hur det underlättar kommunikationen inom musik.
  • Presentera notsystemets grundläggande delar (notlinjer, klaver, noter, pauser) och hur dessa representerar ljudhöjd och duration.
  • Gå igenom olika nottraditioner, som västerländsk och annan notation.

Grunder i musikaliska tecken (15 min)

  • Gå igenom vanliga musikaliska tecken och symboler, såsom tonarter, takter, dynamik och artikulation.
  • Diskutera hur dessa tecken påverkar en musikalisk prestation och uttryck.
  • Använd exempel från noterade stycken för att illustrera användningen av dessa tecken.

Utveckla gehör (15 min)

  • Introducera övningar för att utveckla musikalisk gehör, såsom att identifiera intervall, ackord och melodier.
  • Diskutera vikten av aktivt lyssnande och hur man kan öva gehör både genom att lyssna på musik och skapa musik.
  • Genomför en kort övning där eleverna får lyssna och notera intervall eller ackord som spelas.

Praktisk övning: Notera en enkel melodi (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och låt dem notera en enkel melodi (kan vara en känd låt) som de väljer.
  • Grupperna ska skriva ner noterna, länka dem till relevanta musikaliska tecken och diskutera varför melodin är uppbyggd som den är.
  • Läraren går runt för att ge stöd och vägledning under övningen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala punkter och diskutera hur notläsning och gehör är grundläggande verktyg för musikutövning.
  • Reflektera över vikten av att kunna knyta gehör till notläsning för en komplett musikupplevelse.
  • Ställ frågor kring hur eleverna planerar att använda sina färdigheter i framtida musikaliska sammanhang.

Aktivitet

Grupperna presenterar sina noterade melodier för klassen och diskuterar både processen och de musikaliska element som ingick. Diskussionen syftar till att ge insikter om huvudelementen av musikaliskt språk.

Exit-ticket

  • Vad lärde du dig idag om notläsning och gehör?
  • Svar: Jag lärde mig [exempel].

  • Vilket musikaliskt tecken eller symbol tycker du är mest intressant och varför?
  • Svar: Jag tycker att [exempel] är mest intressant för [exempel].

  • Hur kan du se att gehör är viktigt för att spela musik?
  • Svar: Gehör är viktigt eftersom [exempel].

  • Nämn en musikalisk färdighet du vill förbättra mer.
  • Svar: Jag vill förbättra [exempel].

  • Vad inspirerade dig mest under lektionen?

×