Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi 2
Tema: Internationellt samarbete för hållbara städer
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska behandla internationella samarbeten som syftar till att skapa hållbara städer, med fokus på globala initiativ och program som FN:s Agenda 2030 och hållbara utvecklingsmål (SDG). Diskussion kring hur städer kan dra nytta av dessa samarbeten för att implementera hållbara lösningar är central för kursen.
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla internationella samarbeten som syftar till att skapa hållbara städer, med fokus på globala initiativ och program som FN:s Agenda 2030 och hållbara utvecklingsmål (SDG). Diskussion kring hur städer kan dra nytta av dessa samarbeten för att implementera hållbara lösningar är central för kursen.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och ge exempel på hur internationella samarbeten kan bidra till hållbar utveckling i städer. Dessutom ska eleven kunna diskutera konsekvenserna av dessa samarbeten på lokala och globala nivåer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till internationella samarbeten (10 min)
• Definiera vad som menas med internationella samarbeten i kontexten av hållbar stadsutveckling.
• Ge en översikt av viktiga globala initiativ, såsom FN:s Agenda 2030 och hållbara utvecklingsmål.
• Diskutera varför dessa samarbeten är viktiga för städer runt om i världen.
Fallstudier av internationella projekt (20 min)
• Presentera konkreta exempel på städer som har implementerat hållbara lösningar genom internationella samarbeten, t.ex. C40 Cities Climate Leadership Group.
• Analysera effekten av dessa projekt på de involverade städerna och dess medborgare.
• Diskutera både framgångar och utmaningar i dessa samarbeten.
Gruppdiskussion: Lokala exempel (15 min)
• Dela in eleverna i grupper och be dem identifiera exempel på lokala eller nationella samarbeten i Sveriges städer för hållbar utveckling.
• Grupperna diskuterar hur dessa samarbeten bidrar till stadens utveckling och vilken effekt de har haft.
• Låt grupperna dela sina insikter med klassen.
Aktivitet
Eleverna ska designa en presentation där de föreslår ett nytt internationellt samarbete för hållbar stadsutveckling. De ska beskriva samarbetets syfte, hur det går att genomföra och vilka städer som skulle dra nytta av det. Presentationerna hålls för klassen. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.
Exit-ticket
1. Vad är FN:s Agenda 2030?
Svar: FN:s Agenda 2030 är en handlingsplan för hållbar utveckling som omfattar 17 globala mål för att utrota fattigdom, skydda planeten och säkerställa att alla människor lever i fred och välstånd.
2. Vad innebär C40 Cities Initiative?
Svar: C40 Cities Initiative är ett nätverk av stora städer som samarbetar för att bekämpa klimatförändringar och dela erfarenheter kring hållbar stadsutveckling.
3. Nämn en fördel med internationella samarbeten.
Svar: De möjliggör kunskapsutbyte och delning av resurser för att hantera gemensamma problem, såsom klimatförändringar.
4. Hur kan lokala samarbeten bidra till hållbar stadsutveckling?
Svar: De kan skapa synergier mellan olika aktörer, såsom kommuner, företag och medborgare, vilket leder till mer effektiva lösningar.
5. Ge ett exempel på en utmaning inom internationella samarbeten.
Svar: Skillnader i politiska prioriteringar och resurser mellan länder kan försvåra genomförandet av gemensamma projekt.
Hemläxa
Skriv en analys (400-500 ord) av ett specifikt internationellt samarbete kopplat till hållbar stadsutveckling och diskutera dess effekter och eventuella utmaningar.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att göra en djupgående studie av ett specifikt hållbarhetsmål i Agenda 2030 och föreslå konkreta åtgärder och projekt som städer kan genomföra för att uppnå detta mål.
Förslag för nästa lektion
Framtidens städer: Scenarier och visioner. I nästa lektion kommer vi att fokusera på framtidens städer och utmaningarna som de står inför. Vi ska utforska olika scenarier för hur städer kan utvecklas under de kommande 20-50 åren, inklusive teknologiska innovationer och hållbarhetsinitiativ. Lektionen kommer att knyta an till kunskapskravet om att resonera kring framtida konsekvenser av nuvarande beslut och handlingar inom stadsutveckling.
Förberedelser
• Samla in case studies på framgångsrika internationella samarbeten och deras resultat.
• Förbered diskussionsfrågor kring hur dessa samarbeten kan inspirera lokala initiativ.
• Se till att alla elever har tillgång till nödvändigt material för sina presentationer.