Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi
Tema: Demografi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. Eleven för enkla resonemang om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen. [Lgr 22, Geografi, Åk. 9]
Betygskriterier
Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. [Gy, Geografi 1 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till demografi (10 min)
- Diskutera vad demografi är och dess betydelse för samhället.
- Presentera exempel på demografiska indikatorer.
- Gå igenom skillnaden mellan befolkningstillväxt och befolkningstäthet.
- Förklara hur demografi påverkar ekonomiska och sociala strukturer.
- Ställ öppna frågor för att få eleverna att tänka kritiskt.
Analysera demografiska data (15 min)
- Visa hur man tolkar diagram och tabeller med demografiska data.
- Gå igenom exempel på demografiska statistiker från Sverige och världen.
- Diskutera hur demografiska förändringar kan påverka olika samhällen.
- Lyckas med att jämföra och kontrastera olika länders demografi.
- Låt eleverna ställa frågor och diskutera i par.
Gruppdiskussion om demografiska utmaningar (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem olika demografiska scenarier.
- Be grupperna identifiera potentiella utmaningar och lösningar.
- Låt varje grupp presentera sina tankar för klassen.
- Diskutera hur demografiska förändringar kan leda till samhällsproblem.
- Avsluta med att reflektera kring hur demografi påverkar politik och planering.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens nyckelpunkter.
- Fråga eleverna vad de tyckte om diskussionerna och övningarna.
- Diskutera vikten av demografi för framtida samhällsutveckling.
- Ge eleverna en recap av vad de har lärt sig.
- Sätt en koppling till teman för nästa lektion.
Diskussionsfrågor
- A. Vilka faktorer tror ni har störst inverkan på befolkningstillväxt i olika länder?
- B. Hur påverkar migration ett lands demografi och dess samhällsstruktur?
- C. På vilket sätt kan demografiska förändringar förutsäga framtida utmaningar inom exempelvis utbildning och hälsovård?
Aktivitet
Eleverna ska genomföra en gruppaktivitet där de får i uppdrag att undersöka en specifik region i världen och dess demografiska egenskaper. De ska analysera exempelvis befolkningens åldersstruktur, utbildningsnivå, och tillväxttakt. Varje grupp ska skapa en presentation där de visar sina fynd och diskuterar vilka konsekvenser dessa demografiska faktorer kan ha för regionens framtid. Aktiviteten syftar till att ge eleverna praktisk tillämpning av deras teoretiska kunskaper och låta dem träna på att presentera information tydligt för sina klasskamrater.
Exit-ticket
- Vilka demografiska faktorer anser du är avgörande för ett lands utveckling? Skriv ett exempel.
- Beskriv hur du skulle förklara befolkningstäthet för en person som aldrig hört uttrycket.
- Ge ett exempel på hur migration kan påverka ett lands demografiska struktur.
- Vad är den mest intressanta informationen du har lärt dig idag?
- Vilka frågor har du fortfarande angående demografi?
Hemuppgift
Skriv en uppsats där du diskuterar och analyserar demografiska trender i ett valfritt land. I uppsatsen ska du inkludera statistik kring befolkningstillväxt, åldersfördelning och migration. Reflektera över hur dessa trender kan påverka landets framtida ekonomiska och sociala struktur. Avsluta gärna tanken med egna åsikter kring hur landet bör agera för att möta dessa utmaningar.
Citat
“Demografi är inte bara statistik; det är en karta över mänskligt liv.” – Paul R. Ehrlich (1932) Detta citat betonar vikten av demografisk information och hur den kan användas för att förstå och planera för olika livsscenarier i samhället.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Regional utveckling och demografins roll.” Denna lektion syftar till att ta en djupare titt på hur demografiska faktorer påverkar ekonomisk och social utveckling inom specifika regioner.