Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Gerontologi och geriatrik
Tema: Äldrevård och dess utmaningar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
“Äldres fysiska och psykiska hälsa samt de faktorer som påverkar dem.” [Gy, Gerontologi och geriatrik]
Betygskriterier:
“Eleven redogör översiktligt för åldrandets process och de centrala begreppen inom gerontologi.” [Gy, Gerontologi och geriatrik – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till gerontologi och geriatrik (10 min)
- Redogöra för vad gerontologi och geriatrik innebär.
- Diskutera åldrandets olika aspekter.
- Presentera statistik kopplad till äldre befolkningen.
- Definiera centrala begrepp inom ämnet.
- Introducera dagens tema och syfte med lektionen.
Föreläsning om äldre människors hälsa (15 min)
- Beskriva vanliga sjukdomar hos äldre.
- Diskutera mental hälsa och demens.
- Ge exempel på sociala och miljömässiga faktorer som påverkar äldres välbefinnande.
- Korta fallstudier av äldre patienters situation.
- Ställa frågor för att stimulera reflektion bland eleverna.
Gruppdiskussion om omsorg och etiska dilemman (15 min)
- Dela in klassen i grupper för diskussion.
- Presentera etiska dilemman kopplade till vård av äldre.
- Diskutera olika vårdformer och deras konsekvenser.
- Sammanställa gruppens synpunkter.
- Diskussion om vikten av personcentrerad vård.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta nyckelpunkterna i lektionen.
- Reflektera över lärdomar från diskussionen.
- Besvara eventuella frågor från eleverna.
- Samla tankar och avsluta lektionen.
Diskussionsfrågor
- A. Vilka utmaningar tycker ni att vårdpersonal står inför när det gäller äldre patienter, och hur kan dessa hanteras?
- B. Hur påverkar samhället vår syn på ålderdom och äldre personer? Är det några kulturella skillnader ni tänker på?
- C. Finns det en gräns för hur mycket “individuell frihet” en äldre person bör ha kontra deras behov av omsorg? Diskutera för- och nackdelar.
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får ett case där de får analysera en äldre persons situation med fokus på deras hälsa och välbefinnande. Varje grupp ska identifiera hälsoproblem och föreslå lösningar, ta hänsyn till både fysiska och psykiska aspekter samt etiska dilemman. Grupperna presenterar sina fynd och lösningar för klassen.
Exit-ticket
- Vad var det mest intressanta du lärde dig idag?
- Nämn en sjukdom som främst påverkar äldre människor.
- Hur kan etiska dilemman påverka behandlingen av äldre?
- Ge ett exempel på hur sociala faktorer kan påverka äldres hälsa.
- Vad betyder personcentrerad vård för dig?
Hemuppgift
Skriv en reflekterande uppsats om vad ett värdigt liv för en äldre person innebär. Inkludera olika aspekter som hälsa, socialt stöd och autonomi. Uppsatsen bör koppla till materialet som diskuterats under lektionen och kan djupläsa om etiska dilemman i vården av äldre.
Citat
”Att åldras är som att bestiga ett berg; ju fler utsikter du får, ju fler ångrar du att du inte besteg längre.” – Ingrid Bergman (1982). Citatet betonar de insikter och reflektioner som kommer med ålderdom och påminner oss om vikten av att omfamna livet i alla dess skeden.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Palliativ vård och livets slutskede”. Den föreslagna lektionen syftar till att ge en djupare förståelse för hur man kan vårda och stödja personer i livets slutskede med fokus på empati och respekt.