Lektionsplanering
Årskurs
Gymnasiet
Ämne eller kurs
Grafisk kommunikation 2
Tema
Grafiska verktyg och tekniker
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursen omfattar olika grafiska program och tekniker som används i professionell grafisk design. Eleverna får lära sig grunderna i att använda mjukvara för digital design och produktion, samt teknikens roll i skapandeprocessen för både tryckta och digitala medier.
Kunskapskrav
Eleven kan använda relevanta programvaror och tekniker för att skapa grafiska produktioner. Eleven kan också reflektera över metodval och hur valet av verktyg påverkar det grafiska resultatet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till grafiska verktyg (10 min)
- Presentera vanliga grafiska programvaror som Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign och deras användningsområden.
- Diskutera skillnader mellan dessa verktyg och deras specifika funktioner.
- Berätta om vikten av att välja rätt verktyg för olika typer av projekt.
Genomgång av verktyg och tekniker (15 min)
- Demonstrera grundläggande funktioner i ett eller två valda program (ex. Photoshop för bildredigering, Illustrator för vektorgrafik).
- Visa hur enkla designuppgifter kan lösas med programmen, t.ex. hur man skapar en logotyp eller redigerar en bild.
- Diskutera de tekniska begränsningar och möjligheter som verktygen erbjuder.
Workshop: Praktisk övning med verktyg (15 min)
- Dela in eleverna i grupper. Ge dem en praktisk uppgift att skapa ett enkelt grafiskt projekt (ex. en affisch eller logotyp) med hjälp av de presenterade verktygen.
- Ge stöd och vägledning under den kreativa processen.
- Uppmuntra till utforskande och kreativ användning av programmen.
Presentation av projekt och feedback (10 min)
- Låt grupperna presentera sina grafiska projekt och diskutera sina val av verktyg och tekniker.
- Reflektera över vad som fungerade bra och vilka utmaningar de stötte på under processen.
- Sammanfatta lektionen och diskussionen kring verktygens roll i design.
Aktivitet
Som aktivitet kan eleverna välja att planera ett mer komplext projekt där de använder flera grafiska verktyg för olika delar av designprocessen, exempelvis kombinera vektorgrafik och rasterbilder.
Exit-ticket
- Vilket grafiskt verktyg tyckte du var mest intressant och varför?
- Hur påverkade det verktyget du använde ditt kreativa uttryck?
- Vilka utmaningar stötte du på när du använde programmet?
- Vad vill du lära dig mer om gällande grafiska verktyg?
- Hur kan teknik påverka den kreativa processen i grafisk kommunikation?
Hemuppgift
Hemuppgiften kan vara att eleverna ska undersöka och välja ett annat grafiskt program eller verktyg och skriva en kort rapport om dess funktioner och användningsområden, tillsammans med exempel på projekt där verktyget kan tillämpas.
Citat
*”Det handlar om att välja rätt verktyg för att förverkliga din vision.”* – Unknown
Citatet påpekar att verktyg och tekniker är viktiga för att kunna uttrycka sina kreativa idéer, vilket är centralt för dagens lektion.