Lektionsplanering för Grafisk Kommunikation 2
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne eller kurs:
Grafisk kommunikation 2
Tema:
Komposition och layout i grafisk design
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursen fokuserar på grundprinciper för komposition och layout inom grafisk design. Eleverna lär sig olika designmetoder och -tekniker för att skapa balanserade och effektiva visuella arrangemang för tryckta och digitala medier. Innehållet inkluderar även analys av befintliga designer och hur komposition påverkar budskap och läsbarhet.
Kunskapskrav
Eleven kan tillämpa kompositionsregler och layoutmetoder i sina egna grafiska arbeten. Eleven kan också analysera kompositioner i befintliga designverk och diskutera hur de fungerar för olika målgrupper.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till komposition
(10 min)
- Definiera vad komposition och layout innebär i grafisk design.
- Diskutera hur en väl utförd komposition kan förbättra läsarens förståelse och upplevelse.
- Ge exempel på olika kompositionsmetoder (ex. guld snittet, regel av tredjedelar).
Analysera exempel på layout
(15 min)
- Visa exempel på välgjorda och dåligt gjorda layouter (ex. tidningssidor, affischer, webbplatser).
- Diskutera vad som fungerar och inte fungerar i varje exempel.
- Fokusera på hur elementens placering påverkar användarens värdering av designerna.
Workshop: Skapa en layout
(15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem en uppgift att skapa en layout för en tidningsartikel, inklusive bilder och text.
- Be dem använda de kompositionsprinciper de lärt sig för att skapa en balanserad och informativ layout.
- Ge vägledning och stöd under processen.
Presentation och feedback
(10 min)
- Låt grupperna presentera sina layouter och förklara sina designval.
- Diskutera hur de applicerade kompositionsprinciperna och hur dessa förbättrade deras design.
- Sammanfatta lektionen och betona vikten av medvetenhet om komposition i grafisk design.
Aktivitet
Som aktivitet kan eleverna planera och skapa en komplett design för en fiktiv broschyr där de tillämpar allt lärande kring komposition och layout. Användaren kan skriva ”Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilken kompositionsprincip tyckte du var mest användbar under dagens lektion?
- Hur påverkade layouten din förståelse av informationen?
- Vilka utmaningar stötte du på i ditt arbete med layout?
- Hur kan en bra komposition påverka betraktaren?
- Vad skulle du vilja lära dig mer om kring layout och komposition?
Hemuppgift
Hemuppgiften kan bestå av att eleverna väljer en befintlig publikationslayout (ex. tidning, broschyr, webbplats) och skriver en analys av dess komposition och varför den är effektiv eller ineffektiv. Användaren kan skriva ”Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Citat
”Det handlar om att använda tomrum för att framhäva det som är viktigt.” – Unknown
Nästa lektion
Föreslå temat ”Grafiska verktyg och tekniker” där eleverna får lära sig om olika programvaror och verktyg som används i grafisk design, inklusive deras funktioner och tillämpning. Användaren kan skriva ”Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på ditt förslag.