Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Grafiska arbetsflöden – Kreativa processer

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Grafiska arbetsflöden och analysmodeller
Tema: Kreativa arbetsflöden och designsprocessen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska behandla grunderna för grafiska arbetsflöden och olika analysmodeller som kan användas inom grafisk design. Fokus ligger på planering och produktion av grafiska material samt förståelse för hur olika verktyg och metoder kan användas effektivt för att nå projektmål. Eleverna ska också få insikt i designprocessens olika faser och vikten av feedback och utvärdering i den kreativa processen.

Kunnskapskrav:

Eleven redogör för olika grafiska arbetsflöden och hur de påverkar den kreativa processen. Eleven kan analysera grafiska produktionsmetoder och utvärdera sin egen och andras arbetsprocesser, vilket innebär att skapa en reflekterande och kritisk förståelse av designpraktik.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till grafiska arbetsflöden (10 min)

  • Definiera vad ett grafiskt arbetsflöde innebär och dess betydelse inom designbranschen.
  • Beskriv stegen i ett typiskt grafiskt arbetsflöde: planering, research, konceptualisering, produktion och utvärdering.
  • Använd exempel från verkliga projekt för att illustrera skillnader mellan effektiv och ineffektiv process.
  • Diskutera vikten av att ha en tydlig plan och struktur i designarbetet.
  • Ställ frågor för att engagera eleverna kring deras erfarenheter av arbetsflöden.

Analysmodeller i design (15 min)

  • Presentera olika analysmodeller som kan användas för att utvärdera grafiskt arbete, t.ex. SWOT-analys, PEST-analys och designkritik.
  • Diskutera hur dessa modeller kan tillämpas i praktiken och deras fördelar vid beslut och planering.
  • Exempel på hur en kritisk analys av design kan leda till förbättringar i arbetsflödet.
  • Låt eleverna arbeta i par för att diskutera och sammanfatta modellen de tycker är mest relevant för deras egna projekt.
  • Öppna diskussioner för att dela insikter och reflektioner.

Praktisk övning: Skapa ett arbetsflöde (15 min)

  • Eleverna får i uppgift att skapa ett enkelt grafiskt arbetsflöde för ett fiktivt projekt (exempelvis en affisch eller logotyp).
  • De ska inkludera de stegen som diskuterats tidigare, såsom research, skissande, feedback och slutproduktion.
  • Varje elev eller grupp presenterar sitt arbetsflöde och får feedback från kamrater.
  • Diskutera svårigheter och insikter som uppstår under övningen.
  • Sammanfatta de gemensamma lärdomarna som kan tillämpas i framtida projekt.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Summera dagens lektion och låt eleverna reflektera över vad de lärt sig om grafiska arbetsflöden och analysmodeller.
  • Diskutera hur eleverna kan använda dessa verktyg för att förbättra sina egna arbetsprocesser.
  • Fråga eleverna om de har några exempel på förändringar de kan göra i sina egna flöden för att öka effektiviteten.

Diskussionsfrågor

  1. Vilka steg i ett grafiskt arbetsflöde tycker ni är de mest kritiska och varför?
  2. Hur kan analysmodeller hjälpa dig att förstå och förbättra ditt eget designarbete?

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp
×