Lektion. Gy. Guide och reseledare – Rollen som guide och reseledare

Lektionsplanering: Rollen som guide och reseledare

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Guide och reseledare

Tema: Rollen som guide och reseledare

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla: “Guidens och reseledarens roller, deras ansvar och uppgifter samt kundens förväntningar”. Denna lektion syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för vad det innebär att vara guide eller reseledare, inklusive de färdigheter och kunskaper som krävs för att framgångsrikt utföra dessa yrkesroller.

Kunskapskrav

Eleven redogör för och utför grundläggande uppgifter som är relaterade till rollen som guide eller reseledare. Eleven visar förmåga att analysera kundens behov och anpassa information och service därefter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till rollen som guide och reseledare (10 min)

  • Definiera vad en guide och reseledare gör och diskutera de skillnader som finns mellan dem.
  • Diskutera vikten av att förstå kundens behov och förväntningar inom besöksnäringen.
  • Be eleverna att dela med sig av sina egna erfarenheter från guidade turer eller resor.
  • Presentera lektionens syfte och mål för dagen.

Kundens förväntningar och kommunikation (15 min)

  • Gå igenom vad kunderna kan förvänta sig av en guide eller reseledare, inklusive information, säkerhet och service.
  • Diskutera betydelsen av kommunikation och hur man anpassar sitt budskap beroende på publikens sammansättning.
  • Presentera exempel på bra och dålig kommunikation inför och under en aktivitet.
  • Låt eleverna diskutera vilka egenskaper de anser är viktigast för att effektivt kommunicera med en grupp.

Praktisk övning: Rollspel (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att genomföra ett rollspel där en elev fungerar som guide i en specifik situation (t.ex. en stadsvandring, museum eller naturupplevelse).
  • Grupperna bör förbereda en kort presentation där de ger information, svarar på frågor och hanterar klienternas olika reaktioner.
  • Efter rollspelen får grupperna ge varandra feedback på hur väl de uppfyllt rollens krav.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens nyckelpunkter och låt eleverna reflektera över vad de lärt sig om rollen som guide och reseledare.
  • Diskutera hur dessa insikter kan tillämpas för att förbättra kvalitet och erfarenhet för framtida kunder.
  • Låt eleverna ge förslag på teman för framtida lektioner inom området.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka utmaningar tror ni en guide kan möta under en guidad tur?
  • B. Hur kan en guide anpassa sitt tillvägagångssätt utifrån olika målgrupper?
  • C. Vilka färdigheter anser ni är mest viktiga för en framgångsrik guide?

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att arbeta i grupper för att skapa en plan för en guidad tur till en försäljnings- eller turistdestination av deras val. De ska inkludera information om platsens historia, kultur och vad som gör det unikt. Varje grupp presenterar sin plan och turen för klassen, vilket främjar kreativitet och praktisk tillämpning.

Exit-ticket

  • Vad var det mest intressanta ni lärde er om rollen som guide idag? Svar: [Öppen för elevens reflektion.]
  • Vilka egenskaper tycker ni är viktigast för en guide? Svar: Empati och bra kommunikationsförmåga.
  • Hur skulle ni hantera en besvärlig gäst under en tur? Svar: Genom att vara lugn, lyssna och försöka förstå deras behov.

Modern Tillbaka-knapp