Lektion. Gy. Handel – Hållbar utveckling och global uppvärmning

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Handel
Tema: Hållbar utveckling – Global uppvärmning (miljö, social och ekonomisk hållbarhet)

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll berör den globala uppvärmningens påverkan på miljö, samhälle och ekonomi. Fokus kommer att ligga på att förstå begreppen hållbar utveckling och deras betydelse i handelskontexter, inklusive ansvarig konsumtion och produktion.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hållbara handelsperspektiv, inklusive ekonomiska och sociala aspekter, samt använda relevanta begrepp inom hållbar utveckling.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hållbar utveckling och global uppvärmning

– Definiera begreppet hållbar utveckling och diskutera dess tre dimensioner: miljö, social och ekonomisk.
– Presentera fakta om global uppvärmning och dess konsekvenser för planeten.
– Ge exempel på hur global uppvärmning påverkar handel och ekonomier.

Hållbar handel och konsumtion

– Diskutera konceptet hållbar handel och dess betydelse för företag och konsumenter.
– Gå igenom vad som menas med ansvarsfull konsumtion och produktion.
– Introducera exempel på företag som arbetar för hållbarhet i sin verksamhet.

Gruppdiskussion: Fallstudier

– Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en fallstudie relaterad till hållbar utveckling i handel.
– Låt grupperna diskutera sina fallstudier och identifiera de hållbara och ohållbara aspekterna.
– Samla återkoppling från grupperna och lyft fram centrala lärdomar.

Sammanfattning och reflektion

– Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
– Ställ frågor för att få eleverna att reflektera över sin egen konsumtion och hur de kan bidra till hållbarhet.
– Presentera kortfattat vad som kommer att ske under nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna får utföra en analys av en produkt de ofta köper, där de utvärderar produktens livscykel och dess påverkan på miljön, det sociala och ekonomiska planet. De ska identifiera hållbara alternativ och diskutera förbättringsområden. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

– Vilka tre dimensioner av hållbar utveckling finns det?
– Miljö, social och ekonomisk.
– Vad är skillnaden mellan hållbar handel och traditionell handel?
– Hållbar handel tar hänsyn till miljö- och sociala faktorer.
– Nämn ett exempel på en produkt som kan vara hållbar.
– (Till exempel ekovänliga kläder eller fair trade-kaffe).
– Hur påverkar global uppvärmning handel?
– Genom förändringar i resurstillgång och efterfrågan, samt påverkan på produktionsmetoder.
– Vad kan du som konsument göra för att stödja hållbar utveckling?
– Välja att köpa hållbara produkter och minska konsumtionen.

Hemläxa

Skriv en kort essä (300-500 ord) om ett företag som arbetar med hållbar utveckling och analysera deras metoder och resultat.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppdrag att undersöka och presentera en hållbar innovationslösning inom handel, där de beskriver hur denna lösning kan bidra till att motverka global uppvärmning och förbättra hållbarheten på en global nivå. Uppgiften ska visa på en djupgående analys av både de tekniska och samhälleliga aspekterna kopplade till innovationen för att uppnå A-nivå.

Förslag för nästa lektion

Klimatförändringens ekonomiska konsekvenser

I nästa lektion kommer vi att fokusera på de ekonomiska effekterna av klimatförändringar på handel och ekonomi. Vi kommer att diskutera hur företag kan anpassa sina affärsmodeller för att hantera dessa utmaningar. Detta kapitaliserar på elevernas förståelse av hållbar utveckling och dess olika dimensioner, vilket är viktigt för att uppnå betygskravet för kunskapskrav.

Förberedelser

– Samla och förbered material om hållbar utveckling och exempel på företag.
– Förbered fallstudier om hållbarhet i handel.
– Sätt ihop en lista över diskussionsfrågor för gruppaktiviteten.


Modern Tillbaka-knapp