Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a1
Tema: Retorik och påverkan i sociala rörelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i historia 1a1 ska ge eleverna kunskap om hur retorik och kommunikativa strategier används inom sociala rörelser för att mobilisera stöd och påverka opinionen. Eleverna ska analysera och diskutera hur tal, kampanjer och andra uttryck formar allmänhetens uppfattningar och kan driva förändring i samhället.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna analyserar och diskutera retoriska strategier i tal och kampanjer samt reflektera över deras effektivitet och påverkan på sociala rörelser och samhälle. De ska även kunna uttrycka sina egna åsikter och formulera argument på ett tydligt och strukturerat sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till retorik (10 min)
• Presentera lektionens fokus på retorik och dess betydelse i sociala rörelser. Diskutera hur ord och språk kan användas för att påverka och mobilisera människor.
• Ställ frågor som: “Vad föreställer ni er när ni hör ordet ‘retorik’?” och “Har ni hört exempel på hur ett tal har fått människor att agera?”.
Genomgång av retoriska verktyg och strategier (15 min)
• Introducera begrepp som ethos (trovärdighet), pathos (känslor) och logos (logik) och diskutera hur dessa används i retorik.
• Ge exempel från kända tal inom sociala rörelser, t.ex. Martin Luther Kings “I Have a Dream”-tal eller Greta Thunbergs tal om klimatförändringar.
Analys av autentiska tal (20 min)
• Dela ut utdrag från kända retoriska tal och be eleverna arbeta i små grupper för att analysera talens retoriska strategier.
• Låt dem diskutera frågorna:
- ◦ “Vilka retoriska verktyg används?”
- ◦ “Hur påverkar talet åhörarna?”
- ◦ “Vad är talarens syfte?”
Dela insikter och reflektion (5 min)
• Samla eleverna för att dela sina funderingar om de olika texterna och vilket intryck de fick. Diskutera hur olika strategier ger olika effekt beroende på publiken.
Aktivitet
Som hemuppgift ska eleverna välja ett tal från en social rörelse (antingen historiskt eller nutida) och skriva en analys (250-300 ord) av retoriska strategier som används i talet. De ska reflektera över hur dessa strategier påverkar effektiviteten av talet. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vilka retoriska verktyg tycker ni är mest effektiva i tal och varför?
• (Eleverna reflekterar över sina åsikter.)
• Vilket tal från en social rörelse lämnade starkast intryck på er?
• (Eleverna ger exempel från kursmaterialet eller egna referenser.)
• Hur kan du använda retoriska strategier i din egen kommunikation?
• (Eleverna diskuterar tillämpningen av vad de har lärt sig.)
• Vad har du lärt dig om retorikens roll i sociala rörelser?
• (Eleverna ger sina insikter.)
• Vilken aspekt av idag var mest intressant för dig och varför?
• (Eleverna reflekterar över lektionens innehåll.)
Hemläxa
Välj ett tal från en social rörelse och skriv en analys (250-300 ord) av de retoriska strategier som används i talet. Reflektera över hur dessa strategier påverkar talets effektivitet.
Fördjupningsuppgift
Analysera flera exempel på retorik från olika sociala rörelser och skriv en utförlig rapport (400-500 ord) där du diskuterar skillnader och likheter i strategierna, samt hur de har använts för att uppnå olika syften. Reflektera även över vilken påverkan dessa strategier har haft på samhället.
Förslag för nästa lektion
Temat: Retorik och dess påverkan på dagens samhälle. Den kommande lektionen bör fokusera på hur retorik fortsätter att påverka samhällsfrågor och politik idag, med särskilt fokus på hur sociala medier och moderna kommunikationsverktyg används i detta syfte. Eleverna ska analysera aktuella exempel och diskutera effekterna av retorik i digitala plattformar.
Förberedelser
• Förbered aktuella exempel på retorik i sociala medier och politiska sammanhang.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla resurser och artiklar om modern retorik och dess användning.