Lektion. Gy. Historia 1b – Globalisering och dess konsekvenser

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Historia 1b

Tema: Globalisering och dess konsekvenser


Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla globaliseringens framväxt och de samhälleliga, ekonomiska och kulturella konsekvenser denna process har haft. Fokus ligger på hur globalisering påverkar vår värld idag, vilka aktörer som är inblandade och hur detta förändrar relationerna mellan länder och kulturer. Eleverna ska också förstå kopplingarna mellan globalisering och historiska händelser, såsom kolonialism, och hur dessa processer samverkar med mänskliga rättigheter.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt redogöra för globaliseringens utbredning och dess konsekvenser. Vidare kan eleven ge exempel på hur globalisering påverkar ekonomiska och sociala förhållanden, samt analysera hur dessa förändringar kan leda till både möjligheter och utmaningar för olika samhällsgrupper.


Lärarledda instruktioner

Introduktion till globalisering (10 min)

  • Förklara vad globalisering innebär och dess historiska kontext.
  • Diskutera de faktorer som har drivit globaliseringen, såsom teknologisk utveckling och frihandel.
  • Ge exempel på aktörer i globaliseringen, såsom stater, företag och internationella organisationer.

Ekonomiska aspekter av globalisering (15 min)

  • Gå igenom hur globaliseringen påverkat världsekonomin, inklusive handel, investeringar och arbetsmarknader.
  • Diskutera hur olika länder och regioner påverkas olika av globaliseringen.
  • Analysera aspekter som outsourcing och dess konsekvenser för länder och arbetare.

Kulturella och sociala konsekvenser (15 min)

  • Undersöka hur globaliseringen påverkar kulturnormer, identitet och sociala strukturer.
  • Diskutera fenomen som kulturell homogenisering och motreaktioner i form av nationalism.
  • Analysera hur migration påverkar både ursprungsland och destinationsland.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala teman och insikter.
  • Be eleverna reflektera över hur globalisering påverkar deras egna liv och samhälle.
  • Ställ öppna frågor för att stimulera diskussion.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en debatt kring fördelarna och nackdelarna med globalisering. Varje grupp får antingen argumentera för eller emot globalisering, och de ska använda historiska och nutida exempel för att stödja sina påståenden. Skriv “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.


Exit-ticket

  • Hur definierar du globalisering? (Exempel: ökad interkonnectivitet mellan länder)
  • Nämn en positiv konsekvens av globalisering. (Exempel: ökad handel, teknologisk spridning)
  • Nämn en negativ konsekvens av globalisering. (Exempel: social ojämlikhet, kulturell homogenisering)
  • Hur påverkar globaliseringen arbetsmarknader? (Exempel: outsourcing, jobbmöjligheter)
  • Reflektera över ett exempel på hur globalisering kan ha påverkat ditt liv. (Öppen fråga för reflektion)

Modern Tillbaka-knapp