En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Historia 1b – Källkritik

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1b
Tema: Källkritik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll kommer att fokusera på källkritikens betydelse inom historieforskning och hur olika källor kan användas och värderas. Eleverna ska lära sig att identifiera olika typer av källor och undersöka deras relevans, trovärdighet och perspektiv.

Kunskapskrav

Eleven kan använda historiska källor som underlag för att formulera historiska frågeställningar och dra slutsatser om historiska sambandsförhållanden. Eleverna kan också kritiskt granska och nyansera information från olika källor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till källkritik (10 min)

– Definiera källkritik och dess betydelse i historieskrivning.
– Ge exempel på olika typer av källor (primära och sekundära källor).
– Diskutera vikten av att värdera källor utifrån perspektiv och syfte.

Genomgång av källkritiska frågor (15 min)

– Presentera de fyra källkritiska frågorna: Äkthet, Trovärdighet, Relevans och Perspektiv.
– Ge exempel på hur dessa frågor kan tillämpas på en specifik historisk källa.
– Diskutera med eleverna hur de kan använda dessa frågor i praktiken.

Övning i källkritik (15 min)

– Dela ut en kort historisk källa (text eller bild) och ge eleverna tid att analysera den utifrån de källkritiska frågorna.
– Låt eleverna arbeta i par för att diskutera sina analyser och dra slutsatser.
– Samla klassens tankar och slutsatser för att skapa en gemensam förståelse, och ta upp olika tolkningar.

Avslutande diskussion (10 min)

– Reflektera över vad de lärde sig om källkritik och hur det kan tillämpas på deras studier i historia.
– Diskutera hur källkritik kan påverka hur vi förstår och tolkar historiska händelser.
– Ställ frågor om eventuella svårigheter de upplevt under övningen.

Aktivitet

Eleverna får i grupper leta upp och presentera en aktuell nyhetsartikel. De ska använda de källkritiska frågorna för att bedöma artikelns trovärdighet och relevans. Varje grupp redovisar sina tankar och slutsatser för klassen.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad innebär källkritik?
Svar: Källkritik innebär att kritiskt granska och värdera källor för att bedöma deras trovärdighet och relevans.
– Nämn de fyra källkritiska frågorna.
Svar: Äkthet, Trovärdighet, Relevans och Perspektiv.
– Vad är skillnaden mellan primära och sekundära källor?
Svar: Primära källor är direkt skapade av dem som upplevde händelsen, medan sekundära källor är baserade på primära källor, ofta skapade av en senare aktör.
– Ge ett exempel på en primär källa.
Svar: Brev, dagböcker eller fotografier från den aktuella tiden är exempel på primära källor.
– Hur kan källkritik påverka vår förståelse av historia?
Svar: Genom att noggrant granska källor kan vi få en mer nyanserad och korrekt bild av historiska händelser.

Hemläxa

Skriv en kort (300 ord) reflektion om en historisk händelse du är intresserad av, och välj en källa som du tycker är särskilt intressant. Analysera denna källa med hjälp av de källkritiska frågor vi har diskuterat under lektionen.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att göra en djupgående analys av en historisk händelse och undersöka hur olika källor ger olika perspektiv på den händelsen. De ska skriva en uppsats där de använder flera typer av källor och kritiskt granskar deras trovärdighet och relevans, vilket ger dem möjlighet att visa på en högre kunskapsnivå.

Förslag för nästa lektion

Tolkning av historiska källor

I nästa lektion kan vi fokusera på hur olika tolkningar av samma historiska händelse kan uppstå beroende på vilket perspektiv källorna kommer ifrån. Vi kommer att närma oss aktuella exempel från historien och diskutera hur dessa tolkningar skiljer sig åt och varför.

Denna lektion är relevant då den bygger vidare på källkritikens grund och låter eleverna utveckla sin förståelse för hur historia kan tolkas och presenteras på olika sätt, vilket bidrar till en djupare insikt i hur historieskrivning fungerar.

Förberedelser

– Förbered exempel på olika typer av källor (texter och bilder).
– Samla aktuella nyhetsartiklar för grupparbetet.
– Förbered diskussionsfrågor för avslutande diskussion.


×