Lektion. Gy. Historia 2a – Europeisk kolonisation och dess konsekvenser

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2a
Tema: Europeisk kolonisation och dess konsekvenser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska behandla europeisk kolonisation och slavhandel, samt dess konsekvenser för människor och kulturer. Fokus ligger även på det ökade globala handelsutbytet mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika, och hur dessa historiska skeenden formar nutiden.

Kunskapskrav:

Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv. Eleven kan också utförligt och nyanserat redogöra för några historiska skeenden och händelser som har använts på olika sätt samt förklara varför de har använts olika.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till temat (10 min)

• Presentera lektionens syfte och mål för eleverna.

• Ge en översikt av kolonisationens historia och dess centrala aktörer.

• Diskutera varför det är viktigt att studera kolonisationens konsekvenser i dagens samhälle.

Gruppdiskussion: Kolonisationens konsekvenser (15 min)

• Dela in eleverna i grupper om 4-5 och ge dem olika perspektiv på kolonisationens effekter.

• Fråga eleverna att diskutera och lista tre positiva och tre negativa konsekvenser av kolonisationen.

• Sammanfatta diskussionerna med hjälp av exempel från globala och lokala sammanhang.

Källkritisk analys (15 min)

• Introducera eleverna till källkritiska metoder och varför de är viktiga i historisk forskning.

• Ge grupperna konkreta källor att analysera, exempelvis historiska dokument eller moderna tolkningar av kolonisation.

• Diskutera hur olika källor kan ge olika perspektiv på samma historiska händelse.

Sammanfattning och reflektionsfrågor (10 min)

• Återkomsten till helklassdiskussion och reflektera över det som lärts under lektionen.

• Be eleverna fundera över hur kunskap om kolonisation kan påverka deras tillvaro i dagens samhälle.

Aktivitet

Eleverna skriver en kort reflektion (300-500 ord) om en specifik konsekvens av kolonisationen, där de ska använda historiska källor som stöd. Reflektionen ska också koppla klimatet vid den aktuella tidsperioden till dagens samhälle. Denna aktivitet syftar till att fördjupa deras kunskap om hur historiska skeenden har format samtiden.

Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

1. Vilka var några av de centrala aktörerna i den europeiska kolonisationen?
Svar: Spanien, Storbritannien, Frankrike, Portugal.

2. Vad är en av de mest negativa konsekvenserna av kolonisationen för de koloniserade folken?
Svar: Förlust av land och kulturell identitet.

3. Hur påverkade kolonisationen det globala handelsutbytet?
Svar: Det skapade nya handelsvägar och resurser, vilket ökade rikedomarna i Europa.

4. Vad innebär källkritik i studiet av historia?
Svar: Att granska källor för att bedöma deras tillförlitlighet och perspektiv.

5. Ge ett exempel på hur historia används i dagens samhälle.
Svar: Genom nationella berättelser eller kulturella identiteter som grundar sig på kolonial historia.

Hemläxa

Eleverna ska läsa en artikel om en specifik aspekt av kolonisationens påverkan på dagens samhälle och skriva en sammanfattning av 300-400 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppdrag att undersöka en specifik kolonial makts påverkan på en specifik region. Arbetet ska inkludera analys av källmaterial samt diskussion kring hur dessa händelser påverkar nuvarande sociopolitiska strukturer i regionen. Syftet är att ge elever möjlighet att visa djupgående kunskap om den historiska kontexten och dess relevans idag.

Förslag för nästa lektion

Temat: Globaliseringens historia
Denna lektion syftar till att utforska hur historiska processer av kolonisation bidrog till den moderna globaliseringen. Vi ska diskutera aktuella frågor kring identitet och kultur som härrör från dessa processer. Dessutom knyter vi an diskussion om hur dessa historiska skeenden fortsätter att påverka dagens handel och politik.

Förberedelser

• Förbereda källmaterial och artiklar för analys.
• Dela in eleverna i grupper för diskussion.
• Skapa en presentation eller ett arbetsblad kring kolonisationens effekter.


Modern Tillbaka-knapp