Lektionsplanering: Populärkulturens framväxt under 1900-talet
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2b
Tema: Populärkulturens framväxt under 1900-talet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen syftar till att utforska hur populärkultur har utvecklats under 1900-talet och vilken påverkan den haft på samhällsvärderingar, identiteter och sociala normer. Vi kommer även att diskutera viktiga kulturella uttryck som film, musik och litteratur.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på hur populärkulturen har förändrats under 1900-talet, samt analysera dess påverkan på samhället och individer i olika kontexter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till populärkultur (10 min)
- Definiera vad populärkultur är och dess betydelse i det moderna samhället.
- Diskutera skillnaden mellan hög- och låg kultur samt hur dessa begrepp påverkar vårt sätt att se på populärkulturen.
- Ge en överblick över viktiga kulturella och teknologiska förändringar under 1900-talet som bidrog till populärkulturens framväxt.
Utvecklingen av film och musik (15 min)
- Presentera historiska utvecklingar inom film, inklusive stumfilmens era och övergången till ljudfilm samt Hollywoods guldålder.
- Diskutera musikens påverkan, inklusive genrer som jazz, rock och hiphop, samt hur dessa genrer speglade sociala och politiska förändringar.
- Undersök hur film och musik har blivit viktiga verktyg för social förändring och identitet.
Effekter på samhällsvärderingar och identiteter (15 min)
- Analysera hur populärkultur har och kan påverka samhällsnormer, värderingar och beteenden, både positivt och negativt.
- Diskutera representativitet och hur olika grupper har framställts i populärkulturen – inklusive frågor om ras, kön och sexualitet.
- Reflektera över hur digitaliseringen har förändrat populärkulturen och dess spridning och påverkan i dagens samhälle.
Sammanfattning och diskussion (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen och öppna för frågor.
- Diskutera hur dagens populärkultur fortfarande speglar och formar våra samhällen.
- Öppna upp för reflektioner kring elevernas egna erfarenheter av populärkultur och dess inverkan på deras identitet.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och ska skapa en kort presentation kring ett specifikt verk av populärkultur (film, musik, litteratur) från 1900-talet. De ska inkludera en analys av hur verket reflekterar eller påverkar samhällsvärderingar och normer, samt diskutera dess relevans idag. Elevgrupperna kommer sedan att presentera sina resultat, vilket stimulerar diskussion och ökar förståelsen för ämnet.
Exit-ticket
- Vad definierar populärkultur?
- Svar: Populärkultur definieras som kulturella uttryck som är allmänt tillgängliga och konsumtionsbara och som påverkar och reflekterar samhällsnormer och värderingar.