Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 3
Tema: Global förändring under 1800- och 1900-talen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla global förändringsprocess under 1800- och 1900-talen samt dess konkreta förlopp och konsekvenser för samhällen, grupper och individer på regional eller lokal nivå. Fokus kommer även att ligga på olika metoder för att söka, bearbeta och sammanställa historiskt källmaterial.
Kunskapskrav
Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans.
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till global förändring (10 min)
Presentera centrala begrepp relaterade till global förändring under 1800- och 1900-talen, såsom industrialisering, kolonialism och globalisering.
Förklara hur dessa begrepp knyter an till aktuella frågor och diskussioner idag.
Diskutera kort historiska händelser som exemplifierar dessa fenomen.
2. Källkritik och historiska metoder (15 min)
Introducera olika metoder för att söka och bearbeta historiskt källmaterial, inklusive arkiv och digitala medier.
Gå igenom källkritiska metoder och vikten av att värdera källor.
Ge exempel på olika typer av källor och deras relevans i att förstå historiska skeenden.
3. Fallstudie – industrialiseringen (15 min)
Presentera en fallstudie kring industrialiseringen och dess påverkan på olika samhällen.
Diskutera skillnader mellan länder och regioner med avseende på deras industriella utveckling.
Analysera konsekvenser för sociala strukturer och levnadsvillkor.
4. Gruppdiskussion – kolonialismens konsekvenser (10 min)
Dela in klassen i mindre grupper och låt dem diskutera kolonialismens påverkan på både kolonisatörer och koloniserade.
Samla grupperna för att dela med sig av sina insikter och diskutera gemensamt.
5. Sammanfattning och reflektion (5 min)
Sammanfatta dagens lektion och ställ frågor för att stimulera reflektion kring ämnet.
Påminn eleverna om vikten av att förstå historiska kontexter för att tolka nutida frågor.
Aktivitet
Eleverna ska genomföra en egen researchuppgift där de väljer en specifik händelse eller förändring från 1800- eller 1900-talet och analyserar dess konsekvenser. De ska använda minst tre olika källor i sin analys och presentera sina resultat kort i en presentation för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
1. Vilka var några av de viktigaste förändringsprocesserna under 1800-talet?
Svar: Industrialisering, urbanisering, och kolonialism.
2. Hur kan källkritik hjälpa oss att förstå historia?
Svar: Genom att värdera källors relevans och tillförlitlighet.
3. Ge ett exempel på en global förändring under 1900-talet.
Svar: Globaliseringen och dess påverkan på ekonomiska och sociala strukturer.
4. Vilka metoder kan användas för att samla historiskt källmaterial?
Svar: Arkiv, digitala databaser, och muntlig historia.
5. Hur påverkade kolonialismen både kolonisatörer och koloniserade?
Svar: Kolonisatörer fick ekonomiska vinster medan koloniserade ofta led av exploatering och kulturförlust.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort uppsats (600-800 ord) om en global förändring under 1800- eller 1900-talet och beskriva dess effekt på ett specifikt samhälle.
Fördjupningsuppgift
En fördjupningsuppgift kan vara att eleverna genomför en analys av hur specifika historiska händelser, såsom världskrigen eller den industriella revolutionen, har använts i politisk propaganda i olika länder, med syfte att utforska historiens påverkan på nutida politik och identitet. Eleverna bör använda ett brett urval av källor och reflektera kritiskt över deras användning.
Förslag för nästa lektion
Analys av historia i nutid.
Den nästa lektionen kan fokusera på hur historiska händelser används i politiska diskurser och propaganda idag. Det är relevant då det knyter an till temat om förändring och hur detta formats av tidigare händelser. Vi kan även diskutera betydelsen av historia i formandet av nationella identiteter och hur detta påverkar dagens samhälle.
Förberedelser
- Samla och organisera källmaterial och resurser för lektionen.
- Förbereda presentationsmaterial för introduktionen.
- Skapa grupper för diskussion med tydliga riktlinjer.