Lektionsplanering: Digital kommunikation och sociala medier
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Information och kommunikation 2
Tema: Digital kommunikation och sociala medier
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en förståelse för hur digital kommunikation och sociala medier påverkar informationsspridning, interaktion och publicering av innehåll. Eleverna ska lära sig att tänka kritiskt kring digitala medier och dess inverkan på samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva hur digital kommunikation och sociala medier förändrar sättet vi interagerar. Eleven kan också reflektera över konsekvenserna av dessa förändringar för individen och samhället.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till digital kommunikation (10 min)
- Definiera digital kommunikation och dess olika former, inklusive e-post, sociala medier, bloggar och webbplatser.
- Diskutera hur digital kommunikation skiljer sig från traditionell kommunikation och varför den är viktig i dagens samhälle.
- Fråga eleverna om deras erfarenheter av digital kommunikation och hur de använder olika plattformar.
Effekter av sociala medier (15 min)
- Presentera fördelar och nackdelar med sociala medier, inklusive påverkan på självuppfattning, social interaktion och informationsspridning.
- Diskutera fenomenet “ekokammare” och hur det påverkar våra åsikter och attityder.
- Låt eleverna reflektera över hur sociala medier formar deras egna tankar och interaktioner.
Digital publicering och innehållsstrategi (15 min)
- Introducera begreppet digital publicering och dess betydelse för kommunikation idag.
- Diskutera hur man skapar innehåll som är relevant och engagerande för publiken.
- Låt eleverna fundera på vad de anser vara viktiga faktorer för att lyckas med digital publicering.
Praktisk övning: Skapa digitalt innehåll (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att skapa en kort digital kampanj eller inlägg för sociala medier kring ett valt ämne (exempelvis hälsa, miljö, eller en social fråga).
- Grupperna ska tänka på målgrupp, budskap och plattform.
- Låt grupperna presentera sina kampanjer för klassen och diskutera effektiviteten i deras budskap.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en reflekterande uppsats där de analyserar en specifik kampanj eller rörelse på sociala medier. De ska beskriva dess syfte, målgrupp, metoder för kommunikation, och reflektera över dess påverkan på samhället och individuella attityder.
Exit-ticket
- Vilken aspekt av digital kommunikation tyckte du var mest intressant och varför?
- Hur påverkar sociala medier vårt sätt att kommunicera?
- Nämn en fördel och en nackdel med användning av sociala medier för kommunikation.
- Vad har du lärt dig idag som kan hjälpa dig i framtida digitala interaktioner?
- Vilken insikt tar du med dig från dagens lektion om digital publicering?
M.v.h. Isak Skogstad