Lektionsplanering för kommunikationsstrategier och retorik
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Information och kommunikation 2
Tema: Kommunikationsstrategier och retorik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en djupare förståelse för olika kommunikationsstrategier och retoriska verktyg. Eleverna ska lära sig att formulera, strukturera och framföra budskap på ett effektivt och övertygande sätt i olika sammanhang.
Kunskapskrav
Eleven kan analysera och värdera olika kommunikationsstrategier samt tillämpa retoriska verktyg i praktiken. Eleven kan också reflektera över hur man presenterar information på ett tillgängligt och övertygande sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kommunikationsstrategier (10 min)
- Definiera vad kommunikationsstrategier är och diskutera deras betydelse för att nå olika målgrupper.
- Presentera olika typer av strategier som anpassning av budskap, ton och kanalval.
- Ställ frågor till klassen om deras erfarenheter av olika kommunikationsstrategier i sina liv.
Retoriska verktyg (15 min)
- Introducera de grundläggande elementen i retorik: ethos (troverdighet), pathos (känslor) och logos (logik).
- Diskutera hur dessa element kan användas för att övertyga en publik.
- Ge exempel på kända tal och analysera hur retorik används i dessa.
Praktisk övning: Argumentation och analys (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem ett kontroversiellt ämne att argumentera för eller emot (t.ex. övervakning för säkerhet vs. integritet).
- Grupperna ska förbereda sina argument och använda retoriska verktyg i sina presentationer.
- Låt grupperna framföra sina argumentationer och ge feedback på deras användning av retorik och strategier.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta dagens lektion och betona vikten av att anpassa kommunikation efter publiken.
- Diskutera hur man framgångsrikt kan använda retorik för att påverka och övertyga.
- Ställ frågor som främjar reflektion kring hur de kan använda dessa verktyg i sina framtida presentationer och interaktioner.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en retorisk analys av ett tal eller en reklamkampanj där de identifierar och bedömer de retoriska strategier som används. De ska diskutera hur effektiviteten av dessa tekniker bidrar till att påverka deras målgrupp och vilken respons de skapar.
Exit-ticket
- Vilken retorisk strategi tyckte du var mest effektiv idag och varför?
- Nämn en insikt du fick om att anpassa budskap för olika målgrupper.
- Hur kan retoriska verktyg förbättra din förmåga att kommunicera?
- Vad har du lärt dig idag om att strukturera ett budskap för att övertyga?
- Vilken del av lektionen tyckte du var mest intressant?