Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Avtal och förhandlingsteknik

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Inköp 2

Tema: Avtal och förhandlingsteknik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

I Inköp 2 ingår följande centrala innehåll: “Avtalets betydelse i inköpsprocessen och grundläggande förhandlingsmetoder.” [Gy 11, Kursplan för Inköp 2]

Betygskriterier:

Eleven kan förklara avtalets roll i inköpsprocessen och använda grundläggande förhandlingstekniker. [Gy, Inköp 2 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till avtal (10 min)

  • Förklara vad ett avtal är och dess betydelse i affärssammanhang.
  • Diskutera olika typer av avtal som används inom inköpsprocessen, exempelvis köpeavtal, ramavtal och serviceavtal.
  • Ge exempel på centrala inslag i ett avtal, som villkor och parternas skyldigheter.
  • Tydliggöra lektionsmålen och vad eleverna ska lära sig.

Genomgång av förhandlingstekniker (15 min)

  • Introducera grundläggande förhandlingstekniker, såsom förberedelse, kommunikation och att identifiera intressen.
  • Diskutera vikten av att skapa en win-win-situation i förhandlingar.
  • Visa exempel på framgångsrika förhandlingar och analysera vad som gjorde dem framgångsrika.
  • Låt eleverna ställa frågor kring teknik och strategi.

Praktiskt arbete med förhandling (15 min)

  • Dela upp eleverna i par och ge dem ett scenario där de ska förhandla om avtalsvillkor.
  • Låt dem använda de tekniker som diskuterats för att nå en överenskommelse.
  • Cirkulera i klassrummet för att observera och ge feedback under förhandlingarna.
  • Be några par att dela sina erfarenheter och reflektioner om vad som fungerade bra eller diskussioner de hade svårt med.

Sammanfattning och avslutning (10 min)

  • Sammanfatta de koncept som har behandlats gällande avtal och förhandlingsteknik.
  • Diskutera hur avtal och förhandlingar är centrala i inköpsprocessen och kan påverka företagets framgång.
  • Ge en översikt av vad som kommer att behandlas i nästa lektion.
  • Svara på avslutande frågor och informera om hemuppgifter.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilken roll spelar avtal i affärsrelationer?
  • B. Hur kan ni förbereda er på bästa sätt inför en förhandling?
  • C. Vilka förhandlingsstrategier anser ni är mest effektiva och varför?

Aktivitet

Eleverna ska delta i en “förhandlingsövning” där de får i uppdrag att förhandla fram olika avtal utifrån specifika krav och förutsättningar som läraren ger. De får sedan presentera sina slutsatser och reflektera kring processen.

Exit-ticket

  • Vad är syftet med ett avtal?
    Att tydligt definiera villkoren för en affärsrelation och skydda båda parternas intressen.
  • Nämn en typisk komponent i ett avtal.
    Villkor, förpliktelser eller ansvar.
  • Vad är en win-win-situation?
    En förhandling där båda parter känner att de har fått något värdefullt.
  • Ge ett exempel på en förhandlingsteknik.
    Att ställa öppna frågor för att förtydliga andra partens intressen.
  • Vilka svårigheter kan uppstå vid förhandlingar och hur kan de lösas?
    Miscommunication, konfliktlösning via aktivt lyssnande och anpassning av strategier.