Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Internationellt arbete
Tema: Grundläggande begrepp inom internationellt arbete
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar begrepp, aktörer och institutioner inom internationellt arbete. Fokus ligger på hur dessa element samverkar för att adressera globala utmaningar som utveckling, mänskliga rättigheter och miljöfrågor.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera grundläggande begrepp och strukturer inom internationellt arbete samt diskutera dess påverkan på globala och lokala nivåer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till internationellt arbete (10 min)
- Diskutera vad internationellt arbete innebär och varför det är viktigt i dagens globala samhälle.
- Presentera centrala aktörer som FN, NGOs, stater och internationella organisationer.
- Gå igenom exempel på aktuella globala frågor som internationellt arbete adresserar, såsom fattigdom, klimatförändringar och hälsa.
Globala initiativ och avtal (15 min)
- Gå igenom några viktiga globala initiativ och avtal, som Agenda 2030 och Parisavtalet.
- Diskutera målen med dessa initiativ och hur de syftar till att främja hållbar utveckling och mänskliga rättigheter.
- Presentera fallstudier av hur länder har implementerat dessa mål och utmaningar de har stött på.
Internationella organisationers roll (15 min)
- Diskutera hur internationella organisationer, såsom Världshälsoorganisationen (WHO) och Världsbanken, arbetar för att stödja länder i deras utveckling.
- Presentera fallen där dessa organisationer har varit framgångsrika i sina insatser och hur de bidrar till samarbete mellan länder.
- Gå igenom exempel på hur globala frågor kan kräva samverkan och hur internationella samarbeten kan se ut.
Praktisk övning: Analysera en global fråga (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att välja en aktuell global fråga (som klimatförändringar, migrering eller utbildning) och analysera den.
- Grupperna ska beskriva aktörerna, relevanta avtal och hur frågan hanteras internationellt.
- Läraren går runt för att ge feedback och stöd under övningen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens centrala punkter om internationellt arbete och dess aktörer.
- Diskutera hur eleverna kan tillämpa sina kunskaper i framtida studier eller yrkesverksamheter.
- Ställ öppna frågor om deras insikter och reflektioner kring globala frågor.
Aktivitet
Grupperna presenterar sina analyser av den globala frågan och diskussionerna fokuserar på de olika perspektiven och insikterna som kommit fram under övningen.
Exit-ticket
- Vad lärde du dig idag om internationellt arbete? Svar: Jag lärde mig [exempel].
- Vilken global fråga tycker du är mest viktig att adressera och varför? Svar: Jag tycker att [exempel] är mest viktig för [exempel].
- Hur ser du på rollen av internationella organisationer i att lösa globala problem? Svar: Deras roll är [exempel].
- Nämn en utmaning som länder kan ställas inför när de ska implementera internationella avtal. Svar: En utmaning kan vara [exempel].
- Vad skulle du vilja veta mer om angående internationellt arbete? Svar: Jag skulle vilja veta mer om [exempel].
M.v.h. Isak Skogstad