En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Journalistik, reklam och information 2 – Journalistiska metoder och etik

Lektionsplanering i Journalistik, reklam och information 2

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Journalistik, reklam och information 2

Tema: Journalistiska metoder och etik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla journalistiska metoder och tekniker, etiska aspekter samt granskning av information och källor. [Gy 11, Kursplan för Journalistik, reklam och information]

Betygskriterier

Eleven redogör för grundläggande journalistiska metoder och kan kritiskt granska och värdera information. [Gy, Journalistik, reklam och information – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till journalistiska metoder (10 min)

  • Presentera de grundläggande journalistiska metoderna: intervjuer, research och reportage.
  • Diskutera vikten av olika källor i journalisten arbete.
  • Ge exempel på aktuella journalistiska projekt och deras genomförande.

Genomgång av etiska aspekter inom journalistik (15 min)

  • Beskriv pressetik och dess betydelse för journalistiskt arbete.
  • Diskutera konsekvenser av oetisk journalistik, inklusive misinformation.
  • Presentera exempel på etiska dilemman som journalister kan ställas inför.

Praktisk övning: Skapa ett mini-reportage (15 min)

  • Dela upp eleverna i små grupper och ge dem i uppdrag att intervjua en klasskompis om ett relevant ämne.
  • Eleverna ska göra en kort research och använda sina intervjuer för att skapa ett mini-reportage.
  • Låt grupperna presentera sina reportage för klassen.

Avslutande diskussion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och diskutera elevernas erfarenheter från övningen.
  • Fråga om utrustning och teknik som används i moderna journalisthandlingar och dess påverkan.
  • Klargör eventuella frågor om journalistiska metoder och etik.

Ämnesbegrepp

BegreppFörklaring
ReportageEn journalistisk text som beskriver en händelse eller situation. Från latin “reportare” (att återberätta)
IntervjuEn metod för att samla information genom att ställa frågor till en person. Från franska “entrevue” (möte)
KällkritikBedömning av en källas trovärdighet och relevans. Från källan och kritik
PressetikEtiska riktlinjer som journalister ska följa i sitt arbete. Från “press” och “etik”
MisinformationFörmedling av felaktig information, avsiktligt eller oavsiktligt. Från latin “mis-” (fel) och “informare”

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka är de största utmaningarna en journalist kan möta i sitt arbete idag?
  • B. Hur viktig är pressetik för att upprätthålla förtroendet hos allmänheten?
  • C. Kan ni identifiera exempel på hur misinformation påverkat samhället?

Aktivitet

I denna aktivitet ska eleverna skapa ett mini-reportage om ett aktuellt ämne i samhället. De ska göra en kort research och intervjua en klasskompis som är insatt i ämnet. Eleverna ska.


×