Lektionsplanering i Journalistik, reklam och information 2
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Journalistik, reklam och information 2
Tema: Journalistiska metoder och etik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla journalistiska metoder och tekniker, etiska aspekter samt granskning av information och källor. [Gy 11, Kursplan för Journalistik, reklam och information]
Betygskriterier
Eleven redogör för grundläggande journalistiska metoder och kan kritiskt granska och värdera information. [Gy, Journalistik, reklam och information – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till journalistiska metoder (10 min)
- Presentera de grundläggande journalistiska metoderna: intervjuer, research och reportage.
- Diskutera vikten av olika källor i journalisten arbete.
- Ge exempel på aktuella journalistiska projekt och deras genomförande.
Genomgång av etiska aspekter inom journalistik (15 min)
- Beskriv pressetik och dess betydelse för journalistiskt arbete.
- Diskutera konsekvenser av oetisk journalistik, inklusive misinformation.
- Presentera exempel på etiska dilemman som journalister kan ställas inför.
Praktisk övning: Skapa ett mini-reportage (15 min)
- Dela upp eleverna i små grupper och ge dem i uppdrag att intervjua en klasskompis om ett relevant ämne.
- Eleverna ska göra en kort research och använda sina intervjuer för att skapa ett mini-reportage.
- Låt grupperna presentera sina reportage för klassen.
Avslutande diskussion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera elevernas erfarenheter från övningen.
- Fråga om utrustning och teknik som används i moderna journalisthandlingar och dess påverkan.
- Klargör eventuella frågor om journalistiska metoder och etik.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring |
---|---|
Reportage | En journalistisk text som beskriver en händelse eller situation. Från latin “reportare” (att återberätta) |
Intervju | En metod för att samla information genom att ställa frågor till en person. Från franska “entrevue” (möte) |
Källkritik | Bedömning av en källas trovärdighet och relevans. Från källan och kritik |
Pressetik | Etiska riktlinjer som journalister ska följa i sitt arbete. Från “press” och “etik” |
Misinformation | Förmedling av felaktig information, avsiktligt eller oavsiktligt. Från latin “mis-” (fel) och “informare” |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka är de största utmaningarna en journalist kan möta i sitt arbete idag?
- B. Hur viktig är pressetik för att upprätthålla förtroendet hos allmänheten?
- C. Kan ni identifiera exempel på hur misinformation påverkat samhället?
Aktivitet
I denna aktivitet ska eleverna skapa ett mini-reportage om ett aktuellt ämne i samhället. De ska göra en kort research och intervjua en klasskompis som är insatt i ämnet. Eleverna ska.