Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Kemi 2 – Biokemi

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Kemi 2

Tema: Biokemi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Reaktionshastighet och kemisk jämvikt
  • Biokemi: Det genetiska informationsflödet, inklusive huvuddragen i de biokemiska processerna replikation, transkription och translation. [Gy 11, Kemi 2]

Betygskriterier

Betyget E: Eleven redogör översiktligt för innebörd av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. Eleven använder dessa med viss säkerhet för att söka svar på frågor samt för att beskriva och exemplifiera kemiska förlopp och företeelser. Utifrån något exempel redogör eleven översiktligt för hur kemins modeller och teorier utvecklas. [Gy, Kemi 2 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till biokemi (10 min)

  • Förklara vad biokemi handlar om och dess betydelse för förståelsen av livsprocesser.
  • Gå igenom de grundläggande stegen i replikation, transkription och translation.
  • Diskutera vikten av proteiner och enzymer i biologiska system.
  • Visa på sambandet mellan biokemi och ämnesomsättning.
  • Presentera ett exempel på hur biokemi tillämpas i medicin.

Genetiska processer (15 min)

  • Förklara replikationsprocessen och dess betydelse för celldelning.
  • Gå igenom hur transkription sker, inklusive RNA:s roll.
  • Diskutera översättning och hur proteiner syntetiseras.
  • Visa exempel på mutationer och deras konsekvenser för proteiner.
  • Diskutera hur genetiska processer regleras.

Proteiners struktur och funktion (10 min)

  • Presentera de fyra nivåerna av proteinstruktur (primär, sekundär, tertiär, kvartär).
  • Diskutera hur proteiners struktur påverkar deras funktion.
  • Ge exempel på enzymer som katalyserar biokemiska reaktioner.
  • Gå igenom faktorer som påverkar proteiners funktion, såsom pH och temperatur.

Avslutande diskussion och reflektion (15 min)

  • Bjud in eleverna att diskutera lärdomarna från lektionen.
  • Ställ frågor för att främja diskussion, exempelvis om hur biokemi spelar roll i dagens forskning.
  • Diskutera biologiska och etiska aspekter av biokemistudier.
  • Sammanfatta viktiga punkter från lektionen.
  • Ge förslag på vidare läsning och forskning inom ämnet.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Biokemi Studiet av kemiska processer inom och relaterade till levande organismer. Från grekiska “bio” (liv) och “khemeia” (kemiska processer).
Genetik Vetenskapen om ärftlighet och variation hos organismer. Från grekiska “genesis” (ursprung).
Proteiner Långa kedjor av aminosyror som utför många funktioner i kroppen. Från grekiska “proteios” (första, främsta).
Enzym Katalysatorer av biologiska reaktioner, oftast proteiner. Från grekiska “enzumos” (in i jäsning).
Translation Processen genom vilken messenger RNA översätts till protein. Från latin “translatio” (att föra över).

Diskussionsfrågor

  • Hur kan förståelsen av biokemi påverka framtida medicinska behandlingar och forskning?
  • Vilka etiska dilemman kan uppstå vid genetisk forskning? Diskutera potentiella risker och fördelar.
  • Hur kan biokemi bidra till förståelsen av evolutionära processer? Ge exempel på specifika protein förändringar.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att göra en presentation om en specifik biokemisk process, till exempel replikation eller transkription. Varje grupp ska skapa en digital presentation som inkluderar bilder, modeller och förklaringar av processen, dess steg och betydelse i kroppen. De ska också diskutera relevansen i relation till sjukdomar och medicinska tillstånd. Presentationerna ska hållas inför klassen för att främja lärande och interaktion.

Exit-ticket

  • Vad är biokemi och varför är det viktigt? (Svar: Studiet av kemiska processer i levande organismer.)
  • Beskriv replikationsprocessen i korthet. (Svar: DNA kopieras för att skapa nya celler.)
  • Vad gör enzymer i kroppen? (Svar: Katalyserar kemiska reaktioner.)
  • Ge ett exempel på en mutation och dess effekt. (Svar: Sickle cell anemi som påverkar syretransport.)
  • Hur regleras genuttryck i celler? (Svar: Genom transkriptionsfaktorer och epigenetik.)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (max 2 sidor) om ett aktuellt biokemiskt ämne, exempelvis CRISPR-teknologin eller proteomik. De ska diskutera dess tillämpningar, etiska aspekter och potentiell påverkan på samhället. Uppsatsen ska innehålla minst tre källor.

Citat

“Science knows no country, because knowledge belongs to humanity and is the torch which illuminates the world.” – Louis Pasteur (1822-1895)

Detta citat handlar om vikten av kunskap och vetenskap som en universell styrka som bidrar till mänsklighetens utveckling. Det knyter an till lektionen genom att betona biokemi och dess roll i att förstå och förbättra livskvalitet.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Katalysatorer och reaktionshastighet”. Denna lektion syftar till att förstå hur katalysatorer påverkar kemiska reaktioner och energiomsättning i biologiska system.


Modern Tillbaka-knapp