Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Kinesiska 1 – Mat och dryck i Kina

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kinesiska 1
Tema: Mat och dryck i Kina

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus kommer att ligga på kinesisk mat och dryck, inklusive traditionell matlagning och kulturella betydelser av olika rätter. Eleverna kommer också att lära sig relevant vokabulär och fraser kopplade till mat och måltider.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i samtal där de framför perspektiv på kinesisk mat och kultur, samt använda vokabulär relaterad till mat i konkreta sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kinesisk mat (10 min)

  • Kort genomgång av Kinas olika regioner och deras kulinariska traditioner.
  • Diskutera hur maten speglar Kinas kultur och geografi.
  • Visa bilder av typiska rätter från olika delar av Kina.

Genomgång av vanlig vokabulär (15 min)

  • Introducera ord och fraser relaterade till mat och dryck (t.ex. “⽶饭” – mǐfàn – ris, “⽔” – shuǐ – vatten).
  • Använda flashcards för att hjälpa eleverna att memorera dessa termer.
  • Elevaktiviteter där de får para ihop bilder på maträtter med rätt vokabulär.

Kulturella betydelser av måltider (15 min)

  • Diskutera hur måltider i Kina ofta är mer än bara mat och innefattar sociala och kulturella aspekter.
  • Genomgång av traditioner kring olika högtider, såsom nyår, och deras speciella maträtter.
  • Samtala om betydelsen av att umgås under måltider och hur det stärker relationer.

Planera en kinesisk måltid (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och be dem planera en kinesisk måltid med minst tre rätter.
  • Grupperna presenterar sina måltider för klassen och förklarar valet av rätter och varför de är betydelsefulla.
  • Reflektion kring vad de lärt sig om varandras val av maträtter.

Aktivitet

Som en del av aktiviteten ska eleverna få prova på att skriva en enkel receptbeskrivning på kinesiska för en traditionell kinesisk rätt. De ska inkludera ingredienser och tillagningsmetod. Dessutom kan de rita en bild av den rätten. Detta hjälper dem både att öva sitt skrivande och förstå måltidens betydelse i det kinesiska kulturlivet.

Exit-ticket

  • Vad är en traditionell rätt från Kina du lärde dig om idag? Svar: Exempelvis “饺⼦” (jiǎozi – dumplings).
  • Nämn en vanlig dryck som konsumeras i Kina. Svar: Te (茶 – chá).
  • Vad betyder måltider för kinesiska kulturen? Svar: De samlar familj och vänner för att främja sociala band.
  • Ge ett exempel på en speciell högtid och en rätt som är relaterad till den. Svar: Nyår och “年糕” (niángāo – klibbigt risbröd).
  • Hur kändes det att planera en kinesisk måltid i grupp? Svar: Reflektion på samarbetet och inspirationskällor.

Hemuppgift

Eleverna ska välja en kinesisk maträtt, göra research om dess ursprung och betydelse, och skriva en rapport på minst en sida. Rapporten ska innehålla ingredienser, hur rätten tillagas, samt en reflektion om varför de valde just den rätten.

Citat

“Maten är den stora förenaren av människorna.” – Confucius. Citatet belyser hur måltider


Modern Tillbaka-knapp