Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kinesiska 1
Tema: Musik och film i Kina
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att undersöka kinesisk musik och film, inklusive deras historia, genrer och betydelse i dagens samhälle. Eleverna kommer att lära sig om populära artister och filmer samt diskutera hur dessa medier påverkar och speglar den kinesiska kulturen.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i samtal och diskussioner om kinesisk musik och film, uttrycka åsikter samt använda relevant vokabulär kopplad till ämnet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kinesisk musik (10 min)
- Kort genomgång av kinesisk musikhistoria och dess olika genrer.
- Presentation av kända kinesiska musiker och grupper, samt deras stilar.
- Diskutera musikens roll i den kinesiska kulturen och dess funktion i vardagen.
Genomgång av kända kinesiska filmer (15 min)
- Genomgång av ikoniska kinesiska filmer och regissörer, inklusive deras teman och stil.
- Diskutera skillnaderna mellan kinesisk och västerländsk filmproduktion.
- Visa korta klipp från kända kinesiska filmer för att ge en visuell förståelse.
Populärkultur och dess påverkan (15 min)
- Diskussion kring hur musik och film speglar aktuella samhällsfrågor och kulturella förändringar i Kina.
- Eleverna uppmanas att dela sina erfarenheter av kinesisk popkultur.
- Genomgång av hur sociala plattformar har påverkat spridningen av musik och film i Kina.
Grupparbete: Presentation av en artist eller film (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att välja antingen en kinesisk artist eller en film att presentera.
- Grupperna ska inkludera information om artistens/filmens betydelse, stil och påverkan.
- Presentationerna delas sedan med klassen, följt av en diskussion.
Aktivitet
Som en interaktiv aktivitet kommer eleverna att få lyssna på och analysera en populär kinesisk låt. De ska diskutera låtens teman, känsla och eventuellt budskap. Eleverna får även öva på att översätta låtens refräng och dela sina tankar om vad texten förmedlar, vilket kombinerar språk och kultur.
Exit-ticket
- Vilken kinesisk artist eller låt lärde du dig mest om idag? Svar: Exempelvis Jay Chou eller en specifik låt.
- Vad var temat i den film du fick se klipp från? Svar: Reflektion kring filmens handling och budskap.
- Hur påverkar musik och film den kinesiska kulturen idag? Svar: Diskussion om dess roll i att forma kulturella normer.
- Nämn en skillnad mellan kinesisk och västerländsk film. Svar: Reflektion på olika berättartekniker och teman.
- Vilka nya vokabulärord lärde du dig idag? Svar: Reflektion kring ny information och uttryck.
Hemuppgift
Eleverna ska välja en kinesisk artist eller film och skriva en kort essä där de analyserar artistens/filmens påverkan på kultur och samhälle. De ska också inkludera varför de valde just den artisten/filmen, samt vad de har lärt sig om den.
Citat
“Musik är ett universellt språk.” – Edward Said. Detta citat påminner oss om hur musik kan nå bortom språkliga och kulturella barriärer, något som är centralt i denna lektion.