Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Konstarterna och samhället
Tema: Populär- och finkultur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla kulturbegreppets olika innebörder samt relationen mellan etablerade konstformer och populärkultur. Det ska även finnas orientering om samtida kulturuttryck och beröringspunkter mellan dem.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för olika sätt att använda kulturbegreppet och för olika aspekter på förhållandet mellan etablerade konstformer och populärkultur.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till populär- och finkultur (15 min)
- Definiera begreppen populärkultur och finkultur.
- Diskutera skillnader och likheter mellan dessa kulturer.
- Presentera exempel på konstformer som hör till respektive kategori.
Historisk tillbakablick (10 min)
- Ge en översikt över hur populär- och finkultur har utvecklats genom historien.
- Diskutera hur samhällsförändringar påverkat dessa kulturer.
- Analysera hur konstnärer och skapare rört sig mellan finkultur och populärkultur.
Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem olika kulturuttryck att diskutera.
- Be grupperna att resonera kring vilket begrepp som bäst beskriver deras kulturuttryck och varför.
- Samla in tankar och reflektioner från grupperna i en gemensam diskussion.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Summera lektionen genom att höra vad eleverna lärt sig och om deras perspektiv har förändrats.
- Diskutera varför det är viktigt att förstå relationen mellan populär- och finkultur.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en visuell presentation (t.ex. en affisch eller en digital presentation) som jämför ett exempel på populärkultur med ett exempel på finkultur. De ska inkludera information om ursprung, målgrupp, och påverkan på samhället samt diskutera vilken roll dessa kulturer spelar i dagens samhälle. Presentationen ska innehålla bilder, text och om möjligt även referenser till aktuella händelser kopplade till dessa kulturer.
Exit-ticket
- Vad är populärkultur?
- Svar: En kultur som främst konsumeras av allmänheten, ofta via media och underhållning.
- Vad kännetecknar finkultur?
- Svar: Kulturella verk som traditionellt ses som av högre konstnärligt värde och ofta är mer mindre tillgängliga för allmänheten.
- Ge ett exempel på ett kulturuttryck som kombinerar populär- och finkultur.
- Svar: Musikevent där klassiska kompositörer remixas av moderna artister.
- Hur har populärkultur förändrats över tid?
- Svar: Den har blivit mer digital och global, med ökade influenser från sociala medier.
- Varför är det viktigt att studera relationen mellan dessa två kulturer?
- Svar: För att förstå hur kulturella värden och normer formar vårt samhälle.
Hemuppgift
Eleverna ska välja ett verk från populärkultur (exempelvis en film, ett musikstycke eller en bok) och ett verk från finkultur (exempelvis en klassisk roman eller en målning) och skriva en jämförande analys av dem. Analysen ska inkludera hur verkens kulturella och sociala kontext påverkar deras mottagande och förståelse.
Citat
”Kultur är det som ger oss möjlighet att tänka, känna och handla.” – Johan Norberg (1998). Detta citat understryker kulturens centrala roll i samhällsutvecklingen och hur både populär- och finkultur bidrar till vår förståelse av världen.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Kulturens påverkan på identitet”. Denna lektion syftar till att utforska hur olika kulturella uttryck formar individers identitet och gemenskaper.