Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Latin – språk och kultur 1
Tema: Läsning av enkla latinska texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att läsa och förstå enkla latinska texter. Detta innefattar att analysera och tolka meningar och fraser, samt att arbeta med textens innehåll och budskap. Eleverna ska få en känsla för latinsk litteratur och dess stilistiska uttryck.
Kunskapskrav
Eleven kan bearbeta och tolka enkla latinska texter och beskriva deras handling och tema. Detta inkluderar att redogöra för ordalydelser och sitt intryck av textens innehåll.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Latinska Texter (10 min)
- Presentation av vad en latinsk text kan innehålla.
- Betydelsen av kontext och historiska referenser i litteratur.
- Exempel på kända latinska texter och deras författare.
Läsning av en Enkelt Vald Text (15 min)
- Gemensam läsning av en enkel latinsk text, exempelvis “De La Fontaine” eller en kort fabel.
- Identifiera och förklara nyckelord och fraser.
- Diskutera textens övergripande budskap och syfte.
Gruppdiskussion och Analys (10 min)
- Eleverna delas in i grupper för att diskutera textens innehåll.
- Att reflektera över karaktärer, tema och budskap.
- Förbereda en kort presentation av sina tankar.
Presentation och Sammanfattning (15 min)
- Varje grupp presenterar sin analys för klassen.
- Ge feedback och diskutera olika tolkningar av texten.
- Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
Aktivitet
I denna aktivitet får eleverna arbeta i par och skapa en egen kort latinsk text inspirerad av det som lästs. Texterna ska innehålla både substantiv och verb i korrekta böjningar, och de bör reflektera tema och stil från den valda latinska texten. Efter att ha skrivit sina texter ska paren läsa dem högt för varandra, vilket uppmuntrar samarbete och kreativitet.
Exit-ticket
- Vad lärde du dig om karaktärerna i texten? Svar: [Individuellt svar beroende på texten].
- Vilket budskap tycker du är viktigast i den lästa texten? Svar: [Individuellt svar beroende på tolkning].
- Kunde du identifiera flera latinska substantiv och verb? Svar: Ja/Nej och ge exempel.
- Hur påverkar textens språk och stil ditt intryck? Svar: Det ger en känsla av [betygsättning av språkets känsla].
- Vilken del av texten tyckte du var mest intressant? Svar: [Individuellt svar beroende på textens innehåll].
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort analys av den text de läste i klassen, där de fokuserar på textens tema och budskap. De ska också inkludera sina egna reflektioner om vad de tyckte om texten. Avsluta med meddelandet: Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.
Citat
“In vino veritas” – Plinius den äldre, 1:a århundradet
Detta latinska uttryck betyder “I vin finns sanning”. Det uttrycker en åsikt om hur vin kan få folk att vara ärliga och avslöja sina sannaste tankar, vilket också kan spegla litteraturen som en spegel av mänsklig natur och känslor.