En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Ledarskap och organisation – Feedback och utveckling

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Ledarskap och organisation

Tema: Feedback och utveckling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla vikten av feedback i arbetslivet och hur den kan användas för utveckling av individer och grupper. Det ingår också att granska olika metoder för att ge och ta emot feedback konstruktivt, samt hur detta kan leda till ökad prestation och förbättrad gruppdynamik.

Kunskapskrav

Eleven beskriver och ger exempel på hur feedback kan användas för att utveckla individer och grupper. Eleven förklarar kortfattat olika metoder för feedback och hur dessa kan tillämpas i praktiska situationer. Vidare visar eleven med viss säkerhet förståelse för sambandet mellan feedback och förbättrad prestation.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till feedbackens betydelse (10 min)

  • Förklara vad feedback innebär och dess roll i ledarskap och grupputveckling.
  • Diskutera skillnaderna mellan positiv och negativ feedback.
  • Ge exempel på hur feedback kan påverka individers och gruppers prestation.

Metoder för att ge och ta emot feedback (15 min)

  • Presentera olika metoder för att ge feedback, såsom “sandwichmetoden” och “just-in-time feedback”.
  • Diskutera vikten av att ta emot feedback på ett konstruktivt sätt.
  • Genomgång av aktiva lyssningstekniker och hur de kan användas vid feedback-situationer.

Praktiska övningar i feedback (15 min)

  • Dela in eleverna i par och låt dem öva på att ge och ta emot feedback.
  • Be dem ge varandra konstruktiv kritik på en uppgift eller presentation.
  • Diskutera efter övningen hur övningen gick och vilka känslor som uppstod.

Reflektion och diskussion (10 min)

  • Låt eleverna reflektera över sina erfarenheter av att ge och ta emot feedback.
  • Samla in tankar om hur feedback kan användas i deras framtida arbetsliv.
  • Diskutera vikten av en feedbackkultur inom organisationer.

Aktivitet

Som lektionsaktivitet kan eleverna skapa en feedbackplan för en fiktiv projektgrupp. De ska identifiera hur och när feedback ska ges samt vilka metoder som ska användas för att säkerställa att feedbacken blir konstruktiv och effektiv. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Hur kan feedback hjälpa dig i din personliga utveckling?
  • Vilken metod för att ge feedback tycker du är mest effektiv och varför?
  • Har du någonsin mottagit feedback som förändrade din syn på ett arbete? Berätta om det.
  • Vad är det viktigaste att tänka på när man ger feedback?
  • Hur hanterar du negativa känslor när du mottar kritik?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflektion kring en situation där de har gett eller fått feedback. De ska beskriva hur feedbacken mottogs och vilken inverkan den hade på den personen och situationen i stort. Hemuppgiften ska ge eleverna möjlighet att se tillbaka på sina egna erfarenheter och koppla dem till teori. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.

Citat

*”Den enda dåliga feedbacken är den som inte ges.”* – Anonym. Detta citat understryker betydelsen av att ge feedback och hur det är en grundläggande del av utvecklingen. Det knyter an till lektionens fokus på hur feedback kan användas för att främja både individuell och gruppens prestation.